این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۲۰۷-۲۲۸
عنوان فارسی
کاربردشناسی زبان و سازوکارهای ادبورزی در برخی از ادعیه شیعه
چکیده فارسی مقاله
وجود اختلاف در جایگاه اجتماعی، دینی و سیاسی افراد، آنها را به سمت شیوهای خاص از سخن گفتن سوق میدهد تا به این ترتیب، متکلم در کنش زبانی خود به جایگاه و منزلت مخاطب لطمه وارد نکند. از نظر مسلمانان، عالیترین مقام هستی، خداوند است و مسلمانان هنگام سخن گفتن با او میکوشند تا از سازوکارهای خاصی برای حفظ و رعایت جایگاه این مخاطب والامقام استفاده کنند. در این راستا، مسئله این پژوهش آن است که دریابد انسان هنگام صحبت کردن با خدا از چه سازوکارهای ادبورزیای بهره میگیرد. ازاینرو، جستار حاضر با رویکردی توصیفیـ تحلیلی و براساس نظریه ادبورزی براون و لوینسون به بررسی راهبردهای ادبورزی در ادعیه شیعه میپردازد تا به سؤال یادشده پاسخ گوید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که افراد در هنگام طرح خواسته خود با خداوند، از سازوکار «کوچکداشت خود» و «بزرگداشت دیگری» استفاده کرده، تلاش میکنند تا با ذکر صفات مخاطب خود، والا بودن جایگاهش را نشان دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، رعایت ادب،ادعیه،متون دینی شیعه،حفظ وجهه
عنوان انگلیسی
Pragmatics and Politeness Strategies in Some Shi’a Supplications
چکیده انگلیسی مقاله
Differences in people's social, religious, and political status make them tend towards a specific way of speaking. As a result, speakers always try not to threaten the status and face of the person to whom they are speaking. Accordingly, believing that the Almighty Allah enjoys the highest status in the universe, Muslims, too, resort to specific strategies in speech to maintain His exalted status. Therefore, the question this paper is to deal with is what these strategies are and how they are applied when Muslims are praying. Thus, using an analytical-descriptive approach based on Brown and Levinson's politeness theory, the paper explores some of the strategies used in Shi'a supplications to maintain Allah's face and status. The results show that, when making a request of Allah, people make use of "self-lowering" and "other-raising" strategies and try to praise Allah by mentioning His good qualities, and despise themselves by mentioning their negative qualities at the same time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی مقدسی نیا | Mahdi Moghaddasi-nia
Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, University of Qom, Qom, Iran
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه قم، قم، ایران
سید علی اصغر سلطانی | Seyyed Ali Asghar Soltani
Associate Professor, Department of English, Baqer-Al-Olloum University, Tehran, Iran
دانشیار زبانانگلیسی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4038&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595438.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات