این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۲۱-۲۴۴
عنوان فارسی
سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان ۳ تا ۶ ساله
چکیده فارسی مقاله
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آن ها در زبان های مختلف نقش عمده ای در تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملاً واضح، پیچیده تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Levels of Complexity of SS and SO Type Relative Clauses in Preschool Persian Speaking Children
چکیده انگلیسی مقاله
In recent decades, processing relative clauses (RCs) and studying their complexity in different languages had an important role in linguistic and psycholinguistic researches. This study is to compare the complexity of two types of Persian RCs: Subject-Subject (SS) type and Subject-Object (SO) type. This complexity is assessed on the psychological criterion of the preschool children's understanding of the sentences in which these types of RCs are used. 96 Persian native children in three different age ranges of 3-4, 4-5, and 5-6 (each range 32 children) took part in this study. They were presented by the fore-mentioned types of sentences in two different forms of declarative and interrogative sentences, in different ways of showing pictures and realties, and also asking them to follow the order. Then their understanding of these sentences was tested. The results showed that SO type RCs, both in declarative and interrogative forms, were clearly more complex than SS type RCs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهین نعمت زاده | Shahin Nemat Zadeh
Assistant Professor, Department of Linguistics, Al-Zahra University, Tehran, Iran
استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
بلقیس روشن | Belgheas Roshan
Assistant Professor, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مریم السادات غیاثیان | Maryam Sadat Ghiasian
Assistant Professor, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مهران غفاری | Mehran Ghaffari
Ph.D. Student, Department of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6994&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595506.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات