این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
جستارهای زبانی
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۳۲
عنوان فارسی
بررسی مقابلهای گونههای دیداری و ویژگیهای اسلایدهای ژانر ارائۀ پاورپوینت در کنفرانسهای زبانشناسی کاربردی
چکیده فارسی مقاله
توانش ژانری جزء مهمی از توانش گفتمانی و تخصص حرفه ای است و با مفهوم «سوادهای چندگانه» که بر نقش فناوری و چندنمایگی تأکید میکنند، ارتباط تنگاتنگی دارد. ارائههای پاورپوینت کنفرانس ها از ژانرهای تحقیقی برجسته ای هستند که به توانش ژانری دیداری و متنی اعضای جامعۀ گفتمانی بسیار وابسته اند. باوجود نقش مهم این ژانر پژوهشی در عضویت فرد در جامعۀ کاری، حتی در سنت تجزیه و تحلیل ژانری «انگلیسی برای اهداف ویژه و دانشگاهی»، ارائههای پاورپوینت آن گونه که باید، بررسی نشده اند. از مسائل مهم در این سنت، ایستایی ژانرها و یا پویایی آن هاست. پژوهش مقابله ای حاضر با بهرهگیری از مدلی دیداری و برخی چارچوبهای پیشنهادی، گونهها و ویژگی های دیداری بیش از چهارصد اسلاید انگلیسی دو گروه غیربومی در کنفرانسهای معتبر زبان شناسی کاربردی (نمونهای از علوم نرم) را با نگاه به تعریف ژانر، کارکرهای گفتمانی و تأثیر نرمافزار بر ژانر بررسی کرده است. از اهداف این پژوهش، بررسی شباهتها و تفاوت های دو گروه و الگوهای به دست آمده است. علاوه بر تأکید بر اهمیت دیداریها و غلبۀ دیداریهای متنی در علوم نرم، نشان داده شده که ژانر ارئۀ پاورپوینت می تواند زمینهساز بروز طیف چشمگیری هویت در چارچوب های جامعۀ گفتمانی مقصد باشد. افزون بر این، در غیاب ابزارهای گفتمانی و فراگفتمانی، بسیاری از ویژگی های اسلایدها می توانند چنین کارکردهایی برعهده گیرند. تأکید بر تأثیر انکار ناپذیر نرمافزار پاورپوینت و دلالت های آن برای شیوههای ارائه و استدلال، ایستایی و پویایی ژانر و مفاهیم ژانر و فراگفتمان در کنار برخی پیشنهاد ها و کاربردها از دیگر اهداف و نتایج این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Generic Analysis of Visual Types and Characteristics of Applied Linguistics conference Power Point Slides
چکیده انگلیسی مقاله
As an integral componet of discourse competence and professional expertise, generic competence is intervowen with the concept of multi-litracies, which in turn highlights the role of technology and multimodality. Conefernce PowerPoint presentations are among the research-process genres, which rely substantially on the textual and visual generic competences of discourse community members. In spite of their significant role for the membership in a community of practice, they are underexplored even in the "English for Specific/ Academic Purposes" tradition of genre analysis, where static versus dynamic nature of genres has been a controversial issue. The present genereic study utilized a typology of visuals along with a framework for description and explanation of their characteristics and features to analyze more than 400 conference slides by two groups of non-native applied linguists (a representative of soft scientists) in light of the definition of genre, its functions, and the influence of Microsoft software on its features. Apart from highlighting the importance of visuals and the dominance of scriptuals in soft sciences, the reported similarities and differences between the two groups and the obtained patterns revealed that PowerPoint presentation can be considered a genre, which would manifest a variety of identity expressions. Moreover, in the absence of disoursal and metadiscoursal elements, many slide characteristics and features can fulfill their fuctions. Sheding some light on the undeniable role of the software and its implications for methods of reasoning and argumentation, genre integrity, and definition of metadiscourse and genre along with some applied suggestions are among the main aims of the study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا غفار ثمر | Reza Ghafar Samar
Associate Professor of English Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
حسین طالب زاده | Hossein Talebzadeh
Ph.D. Student of English Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
غلامرضا کیانی | Gholam Reza Kiany
Associate Professor of English Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
رامین اکبری | Ramin Akbari
Assistant Professor of English Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran,
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5422&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595516.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات