این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای زبانی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۷

عنوان فارسی دیدگاه از منظر زبان‌شناسی شناختی و کاربرد آن در تحلیل متن داستانی
چکیده فارسی مقاله «دیدگاه» در زبان شناسی شناختی نقش مهمی در تعبیر صحنه ها ایفا می کند. این نکته که هر بیننده یا گوینده صحنه مورد بحث را چگونه تعبیر می کند، به دیدگاه او درباره آن صحنه بستگی دارد. از این روست که برای بیان یک موضوع از زاویه دیدهای مختلف، پاره گفتارهای متنوع و متفاوتی در زبان وجود دارد؛ زیرا گویندگان مختلف به شیوه های متفاوتی هر صحنه ای را مفهوم سازی می کنند. از سوی دیگر، عنصر دیدگاه در روایت نیز نقش تعیین­کننده ای دارد. شایان ذکر است دیدگاه دربرگیرنده عواملی است؛ ازجمله زاویه دید- که شامل جهت دید و نقطه دید است- و عوامل دیگری مانند برجسته، زمینه، عینیت و ذهنیت که در پژوهش حاضر به چهار مورد از آن­ها پرداخته شده است. هدف این پژوهش، بررسیِ مفهوم دیدگاه از منظر زبان شناسی شناختی با به کارگیری الگوی دو زبان شناس شناختی یعنی لنگاکر و تالمی و الگوی شناختی استاکوِل در روایت در سه گونه رواییِ داستان، فیلم نامه و فیلمِ برگرفته از آن است. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیرپذیری این سه گونه از یکدیگر است. یافته ها نیز بر غالب بودن نقش نمود زبانی دیدگاه در داستان صحّه می گذارد؛ همچنین نشان می دهد «دیدگاه» پدیده ای پیوسته نیست و ممکن است در روند رخدادهای قصه تغییر کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Perspective from Cognitive Linguistics Point of View and Its Usage in Fiction Text Analysis
چکیده انگلیسی مقاله  In cognitive linguisics, the concept of perspective has an essential role to construe scenes. How to construe each scene is dependant upon what  perspective a speaker and viewer of that scene have adopted towards it. This is why there are different utterances in language to express the same subject from different perspective. In other words, different speakers conceptualiz them different linguistically because different viewers conceptualize each scene differently. On the other hand, perspective has a determining role in narrative. It is worth mentioning that perspective includes some factors such as viewpoint, vantage point, orientation, figure and ground, subjectivity and objectivity and deixis, which in this research four of them have been taken into account. In this paper, the goal is to study the concept of perspective in three narrational categories of story and adopted filmscript and the film from the viewpoint of cognitive linguistics based on the theories of three outstanding cognitive linguists: Langacker, Talmy and Stockwell. The results showed an interaction among these three categories. The findings also proved that linguistic aspect is a dominant factor of perspective in story. It was also shown that the perspective is not a constant phenomenon, rather it might change through  onfolding events in the story.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرناز شیرازی عدل | Mehrnaz Shirazi Adl
M.A. Department of Linguistics, Alzahra University, Tehran, Iran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گروه زبان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

فرهاد ساسانی | Farhad Sasani
Associate professor, Department of Linguistics, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-8614&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-595541.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات