این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۶
عنوان فارسی
المواقف التربویه و النّزعات الإصلاحیّه فی أدب ابن المقفع
چکیده فارسی مقاله
إنّ الجانب التربوی من الجوانب الهامه فی الأدب، فهناک أدباء یتصف أدبهم بالجوانب الأخلاقیه و التربویه یتناولون سلوک المرء فی مجالات الحیاه و یهتمون فی أدبهم ببعض القضایا المتعلقه بالتربیه؛ و منهم ابن المقفع الذی اهتم الباحثون اهتماما بالغاً بکشف جوانب هامه من فکره فی مجال الدراسات اللغویه و البلاغیه؛ إلا أنّ الجانب التربوی من فکره لم یحظ بتلک العنایه. و مما یلفت النظر هو ترکیز ابن المقفع فی آثاره علی الجانب التربوی و محاولته وضع الأهداف التربویه فی أدبه، ثم تقدیم المناهج التی تحقق تلک الأهداف من خلال تحدید المبادئ التی عمل علی توضیحها و التأکید علیها و علی إصلاح الإنسان و استقامته. یهدف هذا المقال باعتماده منهج تحلیل النصّ، إلی دراسه و تحلیل أهم الآراء و الأفکار و المبادئ التربویه عند ابن المقفع من خلال استقراء آرائه المبثوثه ضمن کتاباته و رسائله. و قد توصّل البحث أخیراً إلی أنّ ابن المقفع الأدیب کان من الأدباء المربین و المصلحین و عمل فی المجالین النظری و العملی، و الجانب التربوی الذی تطرّق إلیه خیر نموذج لکی یرشد المجتمع الإنسانی إلی حیاه أفضل تضمن له سعاده الدارین.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
مواضع تربیتی و نکات اصلاحی در ادب ابن مقفع
چکیده انگلیسی مقاله
یکی از رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصهی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینههای گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژهای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبههای زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار دادهاند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راهکارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشهها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتابها و نامههایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاحگرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونهها برای راهیابی جامعهی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین میکند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فضل الله میرقادری | فضل الله میرقادری
دانشیار دانشگاه شیراز
لیلا جمشیدی | لیلا جمشیدی
استادیار دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2583&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/815/article-815-596284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات