این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۶

عنوان فارسی المواقف التربویه و النّزعات الإصلاحیّه فی أدب ابن المقفع
چکیده فارسی مقاله إنّ الجانب التربوی من الجوانب الهامه فی الأدب، فهناک أدباء یتصف أدبهم بالجوانب الأخلاقیه و التربویه یتناولون سلوک المرء فی مجالات الحیاه و یهتمون فی أدبهم ببعض القضایا المتعلقه بالتربیه؛ و منهم ابن المقفع الذی اهتم الباحثون اهتماما بالغاً بکشف جوانب هامه من فکره فی مجال الدراسات اللغویه و البلاغیه؛ إلا أنّ الجانب التربوی من فکره لم یحظ بتلک العنایه. و مما یلفت النظر هو ترکیز ابن المقفع فی آثاره علی الجانب التربوی و محاولته وضع الأهداف التربویه فی أدبه، ثم تقدیم المناهج التی تحقق تلک الأهداف من خلال تحدید المبادئ التی عمل علی توضیحها و التأکید علیها و علی إصلاح الإنسان و استقامته. یهدف هذا المقال باعتماده منهج تحلیل النصّ، إلی دراسه و تحلیل أهم الآراء و الأفکار و المبادئ التربویه عند ابن المقفع من خلال استقراء آرائه المبثوثه ضمن کتاباته و رسائله. و قد توصّل البحث أخیراً إلی أنّ ابن المقفع الأدیب کان من الأدباء المربین و المصلحین و عمل فی المجالین النظری و العملی، و الجانب التربوی الذی تطرّق إلیه خیر نموذج لکی یرشد المجتمع الإنسانی إلی حیاه أفضل تضمن له سعاده الدارین.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی مواضع تربیتی و نکات اصلاحی در ادب ابن مقفع
چکیده انگلیسی مقاله یکی از رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصه­ی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینه­های گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژه­ای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبه­های زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار داده­اند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته  و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راه­کارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشه­ها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتاب­ها و نامه­هایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاح­گرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونه­ها برای راه­یابی جامعه­ی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین می­کند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فضل الله میرقادری | فضل الله میرقادری
دانشیار دانشگاه شیراز

لیلا جمشیدی | لیلا جمشیدی
استادیار دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2583&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/815/article-815-596284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات