این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
علوم زمین
، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۱۶۰-۱۶۹
عنوان فارسی
استفاده از نظریه مخروط افت در ارزیابی خطر سنگریزش در مسیر جاده چالوس (پل زنگوله ـ مرزن آباد)
چکیده فارسی مقاله
ناپایداری دامنهها و ریزشهای سنگی همواره از خطرات اصلی در مسیر جادهها در مناطق کوهستانی بوده و جاده کرج- چالوس از این خطر مستثنی نیست. به منظور ارزیابی خطر سنگریزش در مسیر راهها، روشهای متعددی وجود دارد که در این تحقیق از روش محاسبه مخروط افت استفاده شده است. در این روش، متناسب با ابعاد هندسی و شیب دامنه، نحوه حرکت سنگریزش و میزان گسترش و پراکندگی آنها در طول دامنه و در نهایت تأثیری که روی مسیر راه میگذارد، بررسی میشود. با استفاده از دادههای رقومی و با بهرهگیری از نرم افزارهای تخصصی، مناطق مستعد سنگریزش در طول مسیر راه شناسایی شدند. خطر سنگریزش برای شیب دامنهها و برای دو زاویه بحرانی محاسبه شده و نتایج به صورت نقشههای پهنههای خطر سنگریزش ارائه شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که خطر سنگریزش رابطه مستقیمی با شیب دامنههای سنگی و شرایط توپوگرافی آن دارد. همچنین نوع سنگ در گسترش و شکلگیری جابهجایی سنگریزشها نقش مهمی ایفا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
ٍThe use of Cone-Fall Theory for Evaluation of Rock-Fall Hazard along the Chaloos-Road(Pol-e-Zanguleh – Marzan-Abad)
چکیده انگلیسی مقاله
Karaj-Chaloos Road is always considered as the most hazardous road due to rockfalls and landslide events. The road, located in the CentralAlborzMountains, is a vital route connecting Tehran and the southern part of Alborz to the northern part and the resort areas along the Caspian Sea. The aim of this paper is to study and evaluate the potential of rockfalls and landslides along the middle part of the route. The study area has a very complicated geological and geomorphological condition and many deep cuts were made along the road to provide a safe passage through the mountains. Since most of the slope instabilities along the road are of rockfall type, cone-fall theory proposed by Evans and Hungr (1993) was used to analyze and predict the rockfalls along the route. The results show that the potential of rockfall is directly related to morphology and higher for steeper slopes. Rock type and the geological structures of the slopes also influence the rockfall potential in the study area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ندا قاضی پور |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
علی ارومیهای |
گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمان انتظام |
گروه زمینشناسی مهندسی، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران
فرهاد انصاری |
گروه زمینشناسی مهندسی، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران
مرتضی پیروز |
دانشکده زمینشناسی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://www.gsjournal.ir/article_57654_c96d8f49573d8551e2ba37c9da46b5fc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/960/article-960-597227.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات