این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۱۸، شماره ۵۶.۵۷، صفحات ۳۲-۵۴
عنوان فارسی
تدوین راهبردهای توسعۀ صنعت گردشگری در استان ایلام
چکیده فارسی مقاله
امروزه، گردشگری به پدیدهای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی، تبدیل شده است که اهمیت آن در عصر حاضر بیش از هر چیز دیگر وابسته به چرخه اقتصادی میباشد. در این تحقیق، تلاش شده است تا ضمن تحلیل وضعیت موجود، به بررسی نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدات استان ایلام در زمینه توسعه صنعت گردشگری، پرداخته شود. جامعه پژوهش حاضر 354 نفر بود که برای تعیین نرمال بودن آن، از آزمون کلموگرف- اسمیرنف استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از جدول کرسجی و مورگان 132 نفر برآورد گردید. روایی پرسشنامه (ابزار تحقیق) به وسیله خبرگان (اساتید دانشگاه) بررسی و تأیید شد و برای تعیین میزان پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید (ضریب آزمون 892/0 ). این پژوهش از لحاظ اهداف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع پیمایشی میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل و در قالب ماتریسهای سهگانه (IE, EFE, IFE) اندازهگیری شد و در نهایت با استفاده از مدل SWOT نسبت به ارائه راهبرد اقدام گردید. با توجه به اینکه استان ایلام، بسترهای لازم برای توسعه صنعت گردشگری را دارد؛ در این تحقیق به بررسی ابعاد مختلف صنعت توریسم در استان، پرداخته و راهبردهایی پیشنهاد شده است. نتایج پژوهش نشان داد که موقعیت استراتژیک استان از لحاظ عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) در وضعیت متوسط و از لحاظ عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدات) در موقعیت مناست قرار میگیرد که بیانگر اتخاذ راهبردهای رشد و توسعه میباشد. با توجه به موقعیت راهبردی استان و منطبق با نتایج به دست آمده از مدل SWOT، راهبردهایی پیشنهاد شده است؛ هرچند توجه به ترکیبی از راهبردها برای توسعه صنعت گردشگری، لازم است؛ اما با تحلیلهای ارائهشده راهبردهای ارائه شده در بخشهای SOوWOبا موقعیت راهبردی استان ایلام، اهمیت بیشتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردها، توسعه گردشگری، مدل سوات، استان ایلام،
عنوان انگلیسی
Devising the Strategies for Development Tourism Industry in Province Ilam
چکیده انگلیسی مقاله
Today, tourism has become a phenomenon affecting the global economy , Its importancein the current eraofanythingrelatedto theeconomiccycle. The studyattempts toanalyzethecurrent situation, theweaknesses, strengths, weaknesses,opportunities and threatsrelatedtotourism developmentshould beinIlam. Thepopulation society ofthisstudy consisted ofexperts inthe field of tourism, universityprofessors, executivesandTourismAssociation ofIran. To determine thenormality ofthe study population(354 patients), Kolmogorov _Smimovz testwas used.Sample Size Tables Krejcie and Morgan, 132 patients estimated. Validity was confirmed by experts and Cronbach's alpha test was used to determine the reliability of the research(Ratiotest0.892). Datawere analyzedusingSPSS software and bymatrixtriple(IE, EFE, IFE)measurements,Finally,byusing SWOTstrategieshave been proposed.Ilam has potential for tourism development. Therefore, in this study to examine various aspects of the tourism industry has been in Ilam. The results showed a weighted score of Ilam in the matrix of external factors 3/06 (satisfactory) and internal factors 2/05 is thus the overall situation of the province, will be placed on house No. 2 matrix that represents the combination of growth strategies and developing the tourism development in the opening of Ilam province. Whichisconsistent withthestrategiesSOandWO.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Strategies, Tourism Development, SWOT, Ilam province
نویسندگان مقاله
نبی امیدی |
اسفندیار محمدی |
اردشیر شیری |
نشانی اینترنتی
http://www.farhangeilam.ir/article_61093_b22918fc886c6862961bd22ac8c7ea8f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1002/article-1002-597532.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات