این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت استاندارد و کیفیت، جلد ۵، شماره زمستان، صفحات ۵۰-۵۶

عنوان فارسی استانداردسازی، اثربخشی آموزشی و مقایسه تطبیقی الگوهای ارزشیابی با ارائه ی الگوی جامع ارزشیابی
چکیده فارسی مقاله توجه به روند سریع رشد علم و فناوری و تخصصی شدن فرآیند آموزش از طرفی و همچنین اثربخشی و بهره‌وری آموزشی از طرف دیگر، سازمان‌ها و نهادهای استانداردسازی را بر آن ساخت تا به این فرآیند نگاه ویژه‌ای داشته باشند و یکی از مسائل اصلی آن‌ها، سنجش میزان اثربخشی آموزش‌هاست؛ چرا که با درنظر گرفتن منابع هزینه شده برای دوره‌های آموزشی،‌ خواهان دسترسی به نتایج و خروجی این هزینه می‌باشند، تا آن را به سرمایه‌گذاری بدل کنند. ارزشیابی به عنوان وسیله‌ای معتبر برای قضاوت درباره کیفیت، اجرا، ارزش‌ و یا اثربخشی برنامه‌ریزی‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند و موجبات انتخاب یا تصمیم‌گیری‌های منطقی، برای اصلاح و تغییر را در اختیار مجریان قرار می‌دهد. در این مقاله ضمن مـعرفی الگـوهای مختلف ارزشیابی آموزشی و مقایسه تطبیقی آنها با یکدیگر به ارایۀ الگوی جامع  در جهت استفاده سازمان‌ها و نهادهای استانداردسازی پرداخته است. نتایج مقایسه تطبیقی نشان‌دهندۀ آن است که ترکیب الگوی فیلیپس که توسعه یافته الگوی کرک پاتریک می باشد با الگوی استاندارد ایزو 10015 را می‌توان به عنوان الگوی جامع ارزشیابی پیشنهاد داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسیح ابراهیمی |
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

سیدکریم حسامی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی


نشانی اینترنتی http://www.jstandardization.ir/article_58064_b39e67ac34dfa6ba7c7f54f29eca0b4d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1063/article-1063-598052.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات