این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۱۹
عنوان فارسی
رابطهی خوشبینی و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان: نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه
چکیده فارسی مقاله
مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی و آزمون نقش تعدیلکنندهی جنسیت در روابط ساختاری بین خوشبینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی در دانشجویان انجام شد. در مطالعهی همبستگی حاضر، از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، 360 دانشجو (241 دختر و 119 پسر) به نسخهی تجدیدنظر شدهی آزمون جهتگیری زندگی (LOT- R)، مقیاس کنترل تحصیلی آگاهانه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی از روش مدلیابی معادلات ساختاری و به منظور آزمون همارزی جنسی روابط ساختاری بین خوشبینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی از روش مدلیابی معادلات ساختاری گروهی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی رابطهی منفی و معنادار ، بین خوشبینی و کنترل تحصیلی آگاهانه رابطهی مثبت و معنادار و نیز بین کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روانشناختی رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. مجموع یافتهها نشان از نقش میانجیگری کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطهی بین خوشبینی و آشفتگی روانشناختی داشت. نتایج آزمون همارزی جنسی برای مدل مفروض ، با تأکید بر تساوی مدل بامحدودیت و بدون محدودیت در دو قسمت وزنهای اندازهگیری و کواریانسهای ساختاری، از تشابه جنسی مدل مفروض بر اساس وزنهای اندازهگیری و کواریانسهای ساختاری به طور تجربی حمایت کرد. در نهایت، عدم تساوی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس گزینهی وزنهای ساختاری نشان داد در بین دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، رابطهی بین خوشبینی با کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیتپذیری تحصیلی و کنترلپذیری تحصیلی) از لحاظ آماری از توان بیشتری برخوردار است. بر اساس نتایج بهدست آمده اثر غیرمستقیم خوشبینی گرایشی بر آشفتگی روانشناختی از طریق کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیتپذیری تحصیلی و کنترلپذیری تحصیلی) قابل پیشبینی است و در دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر عامل خوشبینی، توان بیشتری برای پیشبینی کنترل تحصیلی آگاهانه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آشفتگی روانشناختی، خوشبینی، کنترل تحصیلی آگاهانه،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ساره فردافشاری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
حسین پورشهریار |
استادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
امید شکری |
استادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
جلیل فتح آبادی |
دانشیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4727_9e7afec048eba69401e6ce281a19e6b8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598244.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات