این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی رابطه‌ی خوش‌بینی و آشفتگی روان‌شناختی در دانشجویان: نقش میانجی‌گر کنترل تحصیلی آگاهانه
چکیده فارسی مقاله   مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­گر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطه­ی بین خوش­بینی و آشفتگی روان­شناختی و آزمون نقش تعدیل­کننده­ی جنسیت در روابط ساختاری بین خوش­بینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روان­شناختی در دانشجویان انجام شد. در مطالعه­ی همبستگی حاضر، از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، 360 دانشجو (241 دختر و 119 پسر)  به نسخه­ی تجدیدنظر شده­ی آزمون جهت­گیری زندگی (LOT- R)، مقیاس کنترل تحصیلی آگاهانه و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون نقش میانجی­گر کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطه­­ی بین خوش­بینی و آشفتگی روان­شناختی از روش مدل­یابی معادلات ساختاری و به منظور آزمون هم­ارزی جنسی روابط ساختاری بین خوش­بینی، کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روان­شناختی از روش مدل­یابی معادلات ساختاری گروهی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خوش­بینی و آشفتگی روا­ن­شناختی رابطه­ی منفی و معنادار ، بین خوش­بینی و کنترل تحصیلی آگاهانه رابطه­ی مثبت و معنادار و نیز بین کنترل تحصیلی آگاهانه و آشفتگی روان­شناختی رابطه­ی منفی و معنادار وجود دارد. مجموع یافته­ها نشان از نقش میانجی­گری کنترل تحصیلی آگاهانه در رابطه­ی بین خوش­بینی و آشفتگی روان­شناختی داشت. نتایج آزمون هم­ارزی جنسی برای مدل مفروض ، با تأکید بر تساوی مدل بامحدودیت و بدون محدودیت در دو قسمت وزن­های اندازه­گیری و کواریانس­های ساختاری، از تشابه جنسی مدل مفروض بر اساس وزن­های اندازه­گیری و کواریانس­های ساختاری به طور تجربی حمایت کرد. در نهایت، عدم تساوی مدل با محدودیت و بدون محدودیت بر اساس گزینه­ی وزن­های ساختاری نشان داد  در بین دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، رابطه­ی بین خوش­بینی با کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیت­پذیری تحصیلی و کنترل­پذیری تحصیلی) از لحاظ آماری از توان بیش­تری برخوردار است. بر اساس نتایج به­دست آمده  اثر غیرمستقیم خوش­بینی گرایشی بر آشفتگی روان­شناختی از طریق کنترل تحصیلی آگاهانه (مسؤولیت­پذیری تحصیلی و کنترل­پذیری تحصیلی) قابل پیش­بینی است و در دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر عامل خوش­بینی، توان بیش­تری برای پیش­بینی کنترل تحصیلی آگاهانه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آشفتگی روان‌شناختی، خوش‌بینی، کنترل تحصیلی آگاهانه،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساره فردافشاری |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی

حسین پورشهریار |
استادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران

امید شکری |
استادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران

جلیل فتح آبادی |
دانشیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4727_9e7afec048eba69401e6ce281a19e6b8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598244.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات