این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۴
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسشنامههای خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ دادهاند. دادهها در چارچوب دو نظریهی کلاسیک آزمون و نظریهی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین پرسشنامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریهی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیمجیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این میباشد که نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعهی معلمان مدارس از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رواسازی، روایی، اعتبار، خودکارآمدی خلاقیت، معلمان مدارس،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
علی محمد رضایی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
عمادالدین احراری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4731_267061b66627ca64534e85b70c148389.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598248.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات