این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۴

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان­سنجی نسخه­ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسش­نامه‌های خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ داده‌اند. داده‌ها در چارچوب دو نظریه­ی کلاسیک آزمون و نظریه­ی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره­ی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان­سنجی مقیاس اجرا شد. هم­چنین از مدل پاسخ مدرج سیم‌جیما برای برازندگی داده‌ها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطه­ی مثبت و معنا‌داری وجود داشت. هم­چنین پرسش­نامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریه­ی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیم‌جیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافته‌های پژوهش بیانگر این می‌باشد که نسخه­ی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعه­ی معلمان مدارس از ویژگی‌های روان­سنجی قابل قبولی برخوردار بوده و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان­شناختی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رواسازی، روایی، اعتبار، خودکارآمدی خلاقیت، معلمان مدارس،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افضل اکبری بلوطبنگان |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان

علی محمد رضایی |
استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان

عمادالدین احراری |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4731_267061b66627ca64534e85b70c148389.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598248.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات