این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۲۱
عنوان فارسی
رابطهی جهتگیری ارتباطی خانواده و نگرش نسبت به خلاقیت با نقش میانجی انگیزش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل الگوی ارتباطی خانواده و نگرش نسبت به خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی با نقش میانجیگری انگیزش تحصیلی بود. شرکتکنندگان پژوهش، 328 دانشآموز (145 پسر، 183 دختر) مقطع دبیرستان شهر الیگودرز بودند. که به پرسشنامهی نگرش نسبت به خلاقیت شیفر، پرسشنامهی الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی و پرسشنامهی انگیزش تحصیلی از گی والرند و بلانچارد، پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید؛ که پایایی مقیاسهای پژوهش تأیید گردید. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانشآموزان تحت تأثیر الگوی ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی قرار دارد. بدین صورت که از بین ابعاد جهتگیری ارتباطی خانواده، جهتگیری گفتوشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی نگرش نسبت به خلاقیت را پیشبینی میکنند. در رابطه با الگوی ارتباطی خانواده با انگیزش درونی نتایج نشان داد که جهتگیری گفتوشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی انگیزش درونی را پیشبینی میکنند. دیگر نتایج نشان داد که جهتگیری گفتوشنود از طریق انگیزش درونی به صورت مثبت و از طریق بیانگیزشی به صورت منفی خلاقیت را پیشبینی میکنند. در مجموع نتایج نشان میدهد که الگوهای ارتباطی خانواده با واسطهی انگیزش میتواند بر نگرش نسبت به خلاقیت اثر بگذارد. بنابراین نتایج پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار والدین و معلمان به منظور بهبود خلاقیت فراهم کند از جمله اینکه معلمان و والدین میتوانند با بهرهگیری از شیوههای آموزشی و تربیتی مشارکتی و گفتگو محور زمینه را برای ایجاد انگیزهی درونی و بهطبع آن خلاقیت فراهم آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش به خلاقیت، گفتوشنود، همنوایی و انگیزش تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قوام ملتفت |
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج
سمیه ساداتی فیروزآبادی |
استادیار روانشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
حمیده اداوی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4732_ca45e8f3aa599bc4f6526203742b22ab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات