این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۴۵

عنوان فارسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی بر اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه‌ای تعلل‌ورزی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله دانشجویانی که اضطراب امتحان را تجربه می­کنند با احساس تنش، ترس و نگرانی در موقعیت­هایی که مورد ارزیابی قرار می­گیرند روبرو می­شوند که می­تواند افت چشمگیری در توانایی­های آن­ها ایجاد کند. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، با هدف شناسایی عامل­هایی که بر اضطراب امتحان مؤثر است، انجام شد. بدین منظور خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای برون­زاد مدل، تعلل­ورزی تحصیلی به عنوان متغیر واسطه­ای و اضطراب امتحان به عنوان متغیر درون­زاد در نظر گرفته شدند. شرکت­­کنندگان این پژوهش 443 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان (179 پسر و264 دختر) به روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی بر اساس دانشکده و مقطع تحصیلی انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش­نامه «خودتنظیمی تحصیلی ماگنو»، «خودکارآمدی تحصیلی موریس»، «تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راث­بلوم» و « اضطراب امتحان پنتریچ و دی­گروت» بود. تجزیه و تحلیل داده­ها در این پژوهش با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که مدل با داده‌های پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم (با میانجی­گری تعلل­ورزی) اضطراب امتحان را پیش­بینی نمودند. در این میان رابطه­ی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان منفی و معنادار و رابطه­ی تعلل­ورزی با اضطراب امتحان مثبت و معنادار بود. بنابراین با توجه به یافته­های پژوهش حاضر استفاده از تدابیر لازم به منظور افزایش خودتنظیمی و خودکارآمدی و هم­چنین آموزش چگونگی مقابله با تعلل­ورزی به منظور انجام به موقع تکالیف و کاهش اضطراب امتحان پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودتنظیمی، خودکارآمدی، تعلل‌ورزی، اضطراب امتحان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده دیانت |
دانشجوی دکتری دانشگاه سمنان

علی محمد رضایی |
استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان

سیاوش طالع پسند |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان

محمدعلی محمدی فر |
استادیار دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4733_7b237c611a62c49ea9805e5891dccace.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات