این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۴۵
عنوان فارسی
اثر پیشبینیکنندگی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی بر اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای تعللورزی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
دانشجویانی که اضطراب امتحان را تجربه میکنند با احساس تنش، ترس و نگرانی در موقعیتهایی که مورد ارزیابی قرار میگیرند روبرو میشوند که میتواند افت چشمگیری در تواناییهای آنها ایجاد کند. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، با هدف شناسایی عاملهایی که بر اضطراب امتحان مؤثر است، انجام شد. بدین منظور خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای برونزاد مدل، تعللورزی تحصیلی به عنوان متغیر واسطهای و اضطراب امتحان به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان این پژوهش 443 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان (179 پسر و264 دختر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر اساس دانشکده و مقطع تحصیلی انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه «خودتنظیمی تحصیلی ماگنو»، «خودکارآمدی تحصیلی موریس»، «تعللورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم» و « اضطراب امتحان پنتریچ و دیگروت» بود. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم (با میانجیگری تعللورزی) اضطراب امتحان را پیشبینی نمودند. در این میان رابطهی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان منفی و معنادار و رابطهی تعللورزی با اضطراب امتحان مثبت و معنادار بود. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر استفاده از تدابیر لازم به منظور افزایش خودتنظیمی و خودکارآمدی و همچنین آموزش چگونگی مقابله با تعللورزی به منظور انجام به موقع تکالیف و کاهش اضطراب امتحان پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودتنظیمی، خودکارآمدی، تعللورزی، اضطراب امتحان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیده دیانت |
دانشجوی دکتری دانشگاه سمنان
علی محمد رضایی |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
سیاوش طالع پسند |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
محمدعلی محمدی فر |
استادیار دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4733_7b237c611a62c49ea9805e5891dccace.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات