این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۷۲
عنوان فارسی
بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شدهی معلمان در مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف کلی این پژوهش بررسی استقلال کاری ادراکشده در بین معلمان ایرانی و مقایسهی آن بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی بود. شرکتکنندگان پژوهش 413 نفر از معلمان مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج بودند که به شیوهی تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی «استقلال کاری شایسته معلمان» اقتباسشده از مطالعات فریدمن (1999) بود که میزان فعالیتهای معمول معلمان را که باید بهصورت مستقل انجام گیرد توسط خود معلمان ارزیابی مینماید. بهمنظور آزمون روایی محتوایی پرسشنامه استقلال کاری معلمان روش تحلیل عاملی تأییدی به کار رفت. برای پاسخ به پرسشهای پژوهشی با توجه به نوع توزیع دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، آزمون t با دو نمونهی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. تحلیلها نشان داد که معلمان سطح استقلال کاری خود را درمجموع پایینتر از سطح متوسط مقیاس مربوطه ارزیابی نمودند. معلمان میزان استقلال خود را در حیطههای ایجاد هویت، مشارکت والدین، توسعهی حرفهای و موضوعات فوقبرنامه، پایینتر از سطح متوسط، در حیطهی تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در حد متوسط و در حیطهی تغییر و توسعهی برنامه درسی، بالاتر از سطح متوسط ارزیابی کرده بودند. نتایج همچنین حاکی از آن بود که اگرچه میزان استقلال معلمان بر اساس خودارزیابیها به لحاظ جنسیت و سابقهی خدمت تفاوت معناداری نداشت، اما دورهی تحصیلی که معلمان در آن تدریس میکردند و مدرک تحصیلی آنان باعث تفاوتهای معناداری در ارزیابی معلمان از سطوح استقلال کاریشان شده بود. به نظر میرسد معلمانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کاردانی که در پایههای مختلف دورهی ابتدایی تدریس میکردند با استفاده از نوعی خلاقیت و خلاء به وجود آمده از عدم نظارت والدین، مؤسسات رقیب و سطح بلوغ فراگیران توانستهاند در نظام متمرکز آموزشی ایران گونهی خاصی استقلال کاری را صرفاً در حوزهی تدریس و مدیریت کلاس درس خود احساس و گزارش نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر شیربگی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
کیوان بلندهمتان |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
پروین تدین سنگانی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4734_dcc6b441a4632018fcd2ecac15050f00.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-598251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات