این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۹-۸۲
عنوان فارسی
ارزیابی و اولویتبندی موانع پروازی توسعه فرودگاهها با تکنیک TOPSIS در GIS (مطالعه موردی: فرودگاه بیرجند)
چکیده فارسی مقاله
امروزه رشد روز افزون جمعیت و گسترش ارتباطهای شهری، لزوم توسعه فرودگاهها به عنوان بخش مهمی از برنامههای حملونقلی، ترابری بار و جابجایی مسافر را مشخص میکند. روند توسعه فرودگاهها به عنوان سازههایی پیچیده، فرآیندی زمانبر بوده و عواملی مانند: شرایط اقتصادی و اجتماعی، مشخصات عملیاتی، ویژگیهای فنی و مباحث امنیتی، بر کارایی عملکرد آن تأثیرگذارند. در این راستا ارزیابی و شناخت سطوح موانع پروازی، به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در روند توسعه فرودگاهها اهمیت بسزایی دارد، به طوریکه گزینههایی دقیق و پیشگیرانه را به منظور بهبود فرآیندها ارائه میکند. در این مقاله، با توجه به ضوابط و استانداردهای ملی و بینالمللی، پارامترهای دخیل در روند توسعه فرودگاهها بررسی شده و اولویت باندهای موجود جهت تصمیمگیریهای آتی ارزیابی میگردد. به این منظور، در فرودگاه مطالعاتی بیرجند وضعیت هر یک از باندهای موجود از لحاظ مولفههایی نظیر: توپوگرافی، پوشش گیاهی، هیدرولوژی، جهت باد، نزدیکی اراضی شهری، سیستم روشنایی، شیب و طول باند بررسی شده و المانهای مکانی مرتبط، در محیط سیستم اطلاعات مکانی (GIS) آمادهسازی میشوند. سپس لایههای خروجی در چارچوبی هدفمند تلفیق شده و توسط روش تاپسیس TOPSIS)) اولویت هفت باند از باندهای موجود، در شش گام عملیاتی، تعیین میگردد. در نهایت، با در نظرگرفتن نتایج عددی بهدست آمده و اطلاعات میدانی موجود، باند نمونه معین شده و جهات توسعه آتی فرودگاه مشخص میگردد. نتایج حاصل از مقایسه باندها در فرودگاه بیرجند مبین آنست که باند 28 با رتبه 66/0 بهترین گزینه، باند 08 با ارزش 24/0 بدترین آلترناتیو، امتداد شرقی مناسبترین جهت و راستای جنوب غرب بدترین امتداد به منظور توسعه آتی فرودگاه هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه فرودگاه، سطوح موانع پروازی، سیستم اطلاعات مکانی، تاپسیس،
عنوان انگلیسی
Evaluating and Prioritizing Flight Obstacles for Airports Development using TOPSIS in GIS (Case Study:Birjand Airport)
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, the rate of urban population growth and urban communications can improve the essentiality of developing airport structures as an important transportation issues. The process of airport development as a complex structure is a time consuming and costly task. Several parameters such as social and economic elements, operational specifications, technical features and security issues have different effects on the performance of this phenomenon. The assessment and identification of flight barriers locations can be considered as one of the most important technical factors in the process issues of airport development. So, accurate methods are required in order to improve operations under the technical development process. In this paper, according to national and international parameters and standards, the criteria of airport development have been declared and prioritized for the future plan of the airport runways. For this purpose, at first, the real condition of each bands in terms of: topography, vegetation, hydrology, wind direction, proximity to urban areas, lighting systems, slope, length of runway and associated spatial layers, are checked in Birjand airport and entered into the GIS environment. The output GIS ready layers are aggregated in a meaningful context by prioritizing bands. After that, TOPSIS multi criteria decision making model is performed in 6 steps. Finally, considering numerical results, a reasonable set of runway directions is defined for the future planning and decision making on the airport. Comparing results of seven runways in Birjand airport indicates that No. 28 (runway) by the rank of 0.66 is the best and No. 08 by the value of 0.24 is the worst alternatives for the future policy of airport decision makers. Also, the east direction is the most appropriate and the south-west direction is the worst options for developing airport bands in the future development of Birjand airport.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Airport policy, Level of flight barriers
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_7627_a2247fe85ee667bf31a706317fcd83d4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-598890.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات