این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۱۶

عنوان فارسی زمان‌بندی حرکت قطارها با استفاده از الگوریتم شاخه و حد و الگوریتم ابتکاری جستجوی پرتو- مطالعه موردی: مسیرهای دوخطه ریلی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، ارایه روشهای دقیق و تقریبی جهت حل مسئله زمان‏بندی حرکت قطارها در مسیرهای دوخطه ریلی است. به منظور حل دقیق و یافتن جواب بهینه مسئله زمان‏بندی حرکت قطارها، از بسته نرم‏افزاری CPLEX11 و نیز الگوریتم شاخه وحد زمان‏بندی حرکت قطارها استفاده می‏شود. مدل ریاضی زمان‏بندی حرکت قطارها در مسیر دوخطه و نیز الگوریتم شاخه و حد پیشنهادی در نرم‏افزار جاوا پیاده‏سازی شدند و مسائلی با ابعاد مختلف در مسیرهای ریلی بافق-سیرجان و تهران-مشهد مورد آزمایش قرار گرفتند. مقایسه نتایج حاصل، نشان از برتری عملکرد الگوریتم شاخه و حد پیشنهادی نسبت به CPLEX بویژه در مواجهه با مسائل زمان‏بندی با ابعاد بزرگ دارد. نتایج نشان می‏دهند که CPLEX ، مسائل بزرگ را در زمانهای بسیار طولانی حل می‏کند؛ در حالی که الگوریتم شاخه و حد می تواند جواب بهینه این‏گونه مسائل را در زمانهایی منطقی و بسیار کمتر از زمان حل CPLEX به دست آورد. همچنین در این پژوهش، از پنج روش تقریبی حل مبتنی بر الگوریتم جستجوی پرتو استفاده شد. نتایج بررسی روشهای تقریبی برای مسائل با ابعاد مختلف در مسیر تهران-مشهد حاکی از عملکرد مناسب‏تر روشهای ابداع‏شده پژوهش حاضر، در مقایسه با روشهای قبلی، به ویژه در مواجهه با مسائل با ابعاد بزرگ است؛ به طوری که بسته به میزان اهمیت پارامتر دقت و سرعت در شرایط مختلف، روشهای جستجوی پرتو جدید می توانند جداول زمان‏بندی نزدیک به بهینه را در زمانهای منطقی و با اشغال کنترل‏شده فضای حافظه ارایه کنند. با استفاده از نتایج این پژوهش، امکان تهیه جداول زمانی حرکت قطارها در زمانهای مناسب برای مسیرهای دوخطه به ویژه مسیرهای طولانی با تعداد زیاد قطار فراهم می‏شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Train Timetabling Problem: Branch and Bound Algorithm and Heuristic Beam Search Algorithms, Case Study: Double Track Railways in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to develop the algorithms for solving train timetabling problems in the double-track railways. To find the optimal solution of the problems, the common software package CPLEX 11 was used in addition to a method based on branch and bound algorithm. Both the mathematical model and branch and bound algorithm were implemented in Java Software and some large-scale real problems were investigated. The problems are based on Bafgh-Sirjan and Tehran-Mashhad railways. Comparison of results show more efficient performance of the algorithm rather than CPLEX. The criterion to compare the performances was the solving time. Five methods were then used based on beam search algorithm to find near-optimal solutions in a rational amount of time. Three of these methods are considered as the innovations of the present research. The results of applying beam search methods demonstrate more impressive proficiency of the heuristic methods innovated compared to methods suggested in previous works especially when facing large-scale problems. Depending on the importance of accuracy and time in different conditions, the excogitated methods can generate the train timetable schedules. By using the results of the research, it is possible to prepare the optimal and near-optimal time-tables especially for the long railways with the large amount of trains.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_7629_f6b013681b31ea313d90207566a24276.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-598891.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات