این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۶
عنوان فارسی
رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و AHP سطوح ارائه خدمات با استفاده از روش
چکیده فارسی مقاله
چکیده- یکی از دلایل اصلی ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و نبود کفایت ظرفیت برخی از بخش ها ی فرودگاه، نبود اطلاع کافی یا ارزیابی دقیق، از میزان خدمت دهی آن قسمت فرودگاه است. برای مدیریت صحیح فرودگاه، باید از عملکرد و سیستم کلی اجزای آن آگاهی پیدا کرد. در این مقاله، پس از شناسایی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات فرودگاه ها ، روش ارزیابی و رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس این عوامل ارائه می شود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات با استفاده از نتایج تحقیقات پیشین و مطالعات میدانی برای گرداوری نظرات خبرگان و کارشناسان است . میزان اهمیت هر یک از عوامل و پارامتر های زیرمجموعه آن ها، با پیاده سازی فرایند تحلیل سلسله مراتبی روی نظرات خبرگان حاصل از پرسشنامه، تعیین می شود. نتایج مدل رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و سطوح ارائه خدمات، سبب آگاهی از نقاط قوت و ضعف فرودگاه در تمامی بخش ها، اطلاع از رتبه هر فرودگاه نسبت به سایرین و شناسایی پتانسیل های مجموعه در هر بخش می شود. نتایج نشان می دهد که اهمیت عوامل مؤثر بر کارایی ( 76.7 درصد) حدود 3 برابر اهمیت سطوح خدمات ( 23.3 درصد ) است. هم چنین مهم ترین پارامترها، باندهای پرواز با 26.11 و باندهای خزش با 9.6 درصد و کم اهمیت ترین پارامترها، فضای نگه داری اطفال با 0.1 و دستگاه های خودکار با 0.11 درصد شناخته شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Airport Ranking Based on the Efficiency and Level of Services Using AHP Method
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: One of the main reasons of weakness in airport system management and capacity insufficiency of its various sections is the lack of detailed information or reliable assessments of services of those sections of the airport. Proper airport management requires a thorough understanding of the performance of the different components and the airport system, as a whole. In this paper, a model of airport assessment and ranking is proposed after identifying and classifying the factors influencing the efficiency and level of service of the various sections of an airport based on the results of previous researches and a survey to gather the opinion of the experts in this field. The importance of the above factors and their sub-factors is determined using Analytical Hierarchy Process and the data gathered from the experts. The results of this model can help to identify airport weaknesses and strengths per airport section, make possible a quantitative comparison of airports and their ranks and also may be applied to identify the potentials of the different sections of an airport system. The results indicated that the efficiency factors (76.7%) are about three times more important than the level of service factors (23.3%). Also the two most important factors are runways (26.11%) while taxiways (9.6%) and the least important ones are baby changing stations (0.1%) and vending machines (0.11%).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Airport,efficiency,Facilities,Level of services,AHP
نویسندگان مقاله
محمود صفارزاده | mahmod saffarzada
شهاب حسن پور | shahab hasan poor
امیر رضا ممدوحی | amiraza mamdohi
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3447&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-599038.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات