این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نحوه ی گسترش ترک های بالا به پایین ۱ در روسازی های آسفالتی، با استفاده از (TDC) فرضیه ی مکانیک شکست
چکیده فارسی مقاله چکیده- خستگی عبارت است از پدیده ی شکست بر اثر تکرار بار، که تنش ایجاد شده توسط این بار ممکن است حتی به مراتب کوچک تر از مقاومت نهایی مصالح باشد .ترکهای ناشی از خستگی، در مقاطع آسفالتی، با توجه به مکان پیدایش و نحوه ی گسترش آنها دو دسته است .دستهی اول ترک هایی است که در بخش پایینی مقطع آسفالتی پدید می آیند و سپس با تکرار بار بهسمت بالا گسترش مییابند. پیدایش این نوع ترک ها در مقاطع آسفالتی با ضخامت کم، رایج است . دسته دوم که در روسازی های ضخیم ام کان پیدایش بیش تری دارند، از سطح روسازی، شروع شده و به سمت پایین گسترش می یابند. این دسته از ترکها، نسبت به دستهی اول تاکنون کمتر مورد توجه و مطالعه قرار گرفتهاند. یکی از روشهای متداول تحلیل و بررسی ترکهای ناشی از خستگی، روش مکانیک شکست است که در آن، گسیختگی حاصل از خستگی آسفالت، از آغاز ترک و پیشروی آن در ضخامت آسفالت، به تعداد دفعات بارگذاری ارتباط داده میشود. در این پژوهش، برای شناخت بهتر و درک بیشتر نحوهی گسترش ترکهای روبه پایین و پارامترهای مؤثر در آن، از روش مکانیک شکست استفاده شده و پدیدهی ترک و نحوه پیشروی آن در روسازی، تحلیل نظری میشود و نمودارهایی که نشانگر طول ترک بر حسب تعداد دفعات تکرار بار است برای حالات مختلف مشخصات مصالح و بارگذاری، استخراج شده است. نتایج نشان داد که با افزایش فاصلهی بار از محل ابتدایی ترک ایجاد شده، مقادیر ضریب شدت تنش در افزایش مییابد. همچنین افزایش شیب سختی بتن آسفالتی ناشی از اختلاف دمایی سطح II و مد I مد پایینی و بالایی و یا افزایش اختلاف سختی لایهی بتن آسفالتی و لایهی اساس، باعث افزایش ضریب شدت تنش میشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله Top Down کلید واژگان، روسازی،آسفالت،ترکهای،Top Down رشد ترک،مکانیک شکست

عنوان انگلیسی Studying the Propagation of Top-Down Cracking (TDC) in Asphalt Concrete pavements by Means of Fracture Mechanics Theory
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Fatigue can be expressed as the failure of asphalt concrete under repeated loading in such a way that stress induced in the asphalt layer could be less than ultimate strength of the material. Fatigue cracking in asphalt concrete layer can be classified into two types regarding the place of crack initiation and the type of crack propagation. The first type the cracks initiated in the bottom of asphalt layer and propagates upward. This type of cracking is produced in the thin asphalt layer. The second type of cracking which is produced in thick asphalt layer is initiated in surface area then propagates downward which is called Top-Down cracking. The second type of cracking is studied less compared to the first one. One type of fatigue cracking, is fracture mechanics approach in which the failure in asphalt mixture is related to number of repeated loading. In this study the fracture mechanics approach was implemented to understand the effective parameters in propagation of top-down cracking. as well as developing a model to interpret the crack propagation in pavement also some graphs were produced for different types of material and loading which gives the length of cracks versus the number of repeated loading. the results showed that with increasing the load distance from the initial place which is initiated the stress intensity factor is increased in mode Ι and mode ΙΙ. Also increasing the stiffness gradient in asphalt concrete due to temperature differential in top and bottom of asphalt layer or differential increasing between stiffness of asphalt surface and asphalt base course will be increased the stress intensity factor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور فخری | M. Fakhri


مهدی فرخی | m Farokhi



نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1114&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-599042.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات