این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۴۰، صفحات ۱۵۶-۱۶۶

عنوان فارسی بررسی ابعاد خستگی شغلی در رانندگان وسایل نقلیه سنگین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خستگی شغلی یکی ازمسائل بسیار مهم محیط‌های‌کاری است. مطالعه جنبه‌های گوناگون خستگی شغلی در رانندگان، به منظور کاهش حوادث جاده‌ای اهمیت دارد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در 420 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین صورت گرفت. ابزار گردآوری داده شامل پرسشنامه دموگرافیک و اطلاعات شغلی و پرسشنامه خستگی شغلی Swedish Occupational Fatigue Inventory (SOFI) می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های T-Test و مدل رگرسیون خطی چند متغیره با سطح معنی‌داری 05/0>p استفاده شده است. یافته‌ها: میانگین رانندگی روزانه افراد مورد مطالعه با تمامی ابعاد خستگی بجز فقدان انرژی رابطه معنی‌داری دارند(05/0p<). هم‌چنین بین پارامترهایی چون میانگین ساعات استراحت، کشیدن سیگار و فعالیت ورزشی با تمامی ابعاد خستگی رابطه معنی‌دار دیده شد(05/0p<). با حذف عوامل مخدوش‌کننده در مدل رگرسیون خطی، داشتن فعالیت ورزشی بیش‌ترین تاثیر در کاهش میزان خستگی در رانندگان نشان داده است. استنتاج: خستگی شغلی در رانندگان وسایل نقلیه سنگین ارتباط نزدیکی با فعالیت‌ها و عادات شغلی فرد دارد. اصلاح برخی رفتارهای غلط نظیر کشیدن سیگار، بی‌تحرکی، عدم توجه به میزان استراحت و رانندگی بی‌وقفه می‌تواند نقش عمده‌ای در بروز خستگی شغلی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی شغلی، رانندگان وسایل نقلیه سنگین، پرسشنامه SOFI

عنوان انگلیسی Dimensions of Occupational Fatigue in Heavy Vehicle Drivers
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Occupational fatigue is one of the main problems in work environments. Investigation of different aspects of occupational fatigue in drivers is of great benefit in reducing the level of road accidents. Materials and methods: We conducted a cross-sectional study in 420 drivers of heavy vehicles. Data was collected using a demographic and job information questionnaire and Swedish Occupational Fatigue Inventory (SOFI). T-Test and multivariate linear regression were applied for data analysis. Results: The average daily driving hours was found to be significantly associated with all dimensions of fatigue except for lack of energy (P< 0.05). Also, significant relations were found between parameters such as average hours of rest, smoking and sport activity and all dimensions of fatigue (P< 0.05). Adjusting for confounding variables by linear regression model, sport activity displayed the greatest effect on reducing the level of fatigue. Conclusion: Occupational fatigue in drivers has close relations with their habits and occupational activities. Modifying some negative behaviors such as smoking, inactivity, lack of attention to rest and continues driving can play major roles in incidence of occupational fatigue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی کریمی | ali karimi
assistant professor, department of occupational health engineering, school of public health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
شیراز دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

مرضیه هنربخش | marzieh honarbakhsh
msc student in occupational health engineering, student research committee, school of public health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3397-80&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت حرفه ای
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات