این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۳۹، صفحات ۱۴۹-۱۶۵

عنوان فارسی خانواده نابسامان: تجربه زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت از دارا بودن خانواده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نرخ رو به رشد فرار دختران نوجوان از خانه در ایران، نشان‌دهنده اهمیت بررسی عمیق‌تر این پدیده است. هدف مطالعه حاضر، تبیین تجارب زیسته از خانواده نابسامان دخترانی بود که پس از دستگیری به کانون اصلاح و تربیت شهر تهران ارجاع داده شده‌ بودند. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی بر پایه رویکرد پدیدارشناسی بود. دوازده دختر ساکن در کانون اصلاح و تربیت به وسیله نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و تجارب زیسته آن‌ها به وسیله مصاحبه نیمه‌ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفت. سپس متن های حاصل از مصاحبه ها به وسیله رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و با روش Van Manen تحلیل شدند. در نتیجه مضمون‌های اصلی، زیرمضمون‌های آن ها و واحدهای معنایی حمایت کننده از مضمون ایجاد شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه به وسیله سه زیرمضمون که نشان‌دهنده تجارب زیسته مشارکت کنندگان بود، به نمایش گذاشته شد. این زیرمضمون‌ها به ترتیب شامل آشفتگی در خانواده، بی توجهی و کمبود حمایت‌ها و اقدامات ضد اجتماعی خانواده نام‌گذاری شدند. هر یک از زیرمضمون‌های فوق دارای چندین واحد معنایی حمایت کننده بودند. استنتاج: نتایج به‌دست‌آمده بر لزوم تبیین عمیق‌تر تجارب زیسته این دختران توسط روانشناسان و مددکاران کانون اصلاح و تربیت، انجام روان‌درمانی اساسی مبنی بر مضامین برآمده از مطالعه حاضر و برگزاری جلسات خانواده درمانی با تمرکز بر بهبود تعارضات مبتنی بر یافته‌های مطالعه و با حضور افراد کلیدی خانواده که در فرار نقش مهمی داشته‌اند، تاکید دارد. این امر به منظور آماده کردن بستر خانواده به منظور بازگشت فرزند، پیش‌گیری از فرار مجدد و شروع یک زندگی سالم دارای اهمیت فراوان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Lived Experience of Runaway Girls with Turmoil Family about Having a Family among Females Living in a Juvenile Correction and Rehabilitation Centre
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The rising rate of Iranian runaway girls indicates a need for conducting deep studies on this issue. This study aimed at investigating the phenomenon of running away from home by studying the lived experience of the girls in a juvenile correction and rehabilitation center in Tehran, Iran. Materials and methods: A qualitative phenomenological study was performed in which 12 female in correction and rehabilitation center were selected using purposive sampling. The lived experiences of the participants were studied by semi-structured interview. Then, the transcripts were analyzed applying interpretative phenomenology and Van Manen approach. Afterwards, the main themes, subthemes and semantic units were created. Results: The thematic analysis resulted in three subthemes for turmoil in the family including disturbed family, lack of parental support and affection, and family's antisocial behaviors. All subthemes included some semantic units. Conclusions: According to this study, deep attention is needed on lived experiences of runaway girls, psychotherapy sessions based on the main themes achieved in this research, and family therapy sessions based on improving the conflicts, especially in presence of key family members. Such actions in correction and rehabilitation centers helps the psychologists to rebuild the life of affected individuals after coming back home and prevent future problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی حبیبی عسگرآباد | mojtaba habibi asgarabad
msc student in family therapy, family research institute, shahid beheshti university, tehran, iran
تهران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مریم فلاحت پیشه | maryam falahatpishe
assistant professor, department of family therapy, family research institute, shahid beheshti university, tehran, iran
استادیار، گروه خانواده درمانی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمود شمشیری | mahmood shamshiri
assistant professor, department of nursing, faculty of nursing and midwifery, ardabil university of medical sciences, ardabil, iran
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)

منصوره السادات صادقی | mansoure sadat sadeghi
msc student in family therapy, family research institute, shahid beheshti university, tehran, iran
استادیار، گروه خانواده درمانی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-310&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات