این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۳۹، صفحات ۱۶۶-۱۷۷

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هراس اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی بوده که با طیف گسترده‌ای از تاثیرات منفی بر ابعاد مختلف زندگی مبتلایان ارتباط دارد. ساخت یک ابزار ساده و سودمند در مطالعات شیوع شناسی و غربالگری بالینی جهت ارزیابی افرادی که از هراس اجتماعی رنج می‌برند ضروری می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی سیاهه هراس اجتماعی (SPIN) در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی می‌باشد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع روش شناسی است. اطلاعات این پژوهش از 110 نفر از دانشجویان کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی دانشگاه پیام نور لرستان (سال 1393-1394) که با روش خوشه‌ای مرحله ای برگزیده شدند، فراهم گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ، دو نیمه آزمون، ضریب اسپیرمن براون وآزمون باز آزمون بررسی شد و به منظور بررسی روایی این مقیاس، ارتباط ماده‌های SPIN با چهار مقیاس دیگر شامل، زیر مقیاس هراس از"سیاهه نشانگان تجدید نظر شده 90 ماده‌ای"(SCL-90-R)، پرسشنامه خطای شناختی (CEQ)، مقیاس درجه‌بندی حرمت خود (SERS) و سیاهه تصویر بدنی (MBRSQ) با روش همبستگی گشتاوری پیرسون محاسبه شد. هم‌چنین از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی برای ارزیابی روایی SPIN استفاده شد. یافته‌ها: روایی همگرای SPIN با اضطراب فوبیک (SCL–90–R) وبا مقیاس CEQ به ترتیب 83/0r=، 47/0r= و روایی افتراقی SPIN با مقیاس SERS و با مقیاس MBRSQ به ترتیب70/0-r= ، 44/0- r= به دست آمد (001/0p<). پایایی با روش آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن براون وآزمون باز آزمون به ترتیب 97/0، 97/0 و 82/0 به دست آمد (0001/0p<). استنتاج: به نظر می‌رسد که SPIN به عنوان ابزاری روا و پایا می‌تواند برای استفاده پژوهشگران و متخصصان سلامت در حوزه‏ بهداشت روان دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validity and Reliability of Social Phobia Inventory in Students with Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Social phobia is a prevalent psychiatric disorder that negatively influences different aspects of life. Developing a simple and effective tool is necessary in epidemiological studies and clinical screening to assess the individuals suffering from social phobia. This study aimed at investigating the reliability and validity of the Social Phobia Inventory (SPIN) among students with social anxiety. Materials and methods: The participants included 110 students in Lorestan Pyame Noor University who suffered from social anxiety. They were selected using cluster sampling. The reliability of SPIN was assessed using Cronbach's alpha, split-half reliability, Spearman-Brown coefficient and, test-retest. The validity of the instrument was evaluated by investigating the relationship between SPIN subscales and other scales including SCL-90-R, Cognitive Error Questionnaire (CEQ), Self-Esteem Rating Scale (SERS), and Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBSRQ) using the Pierson's correlation coefficient. Results: Convergent validity of the SPIN by SCL- 90-R and CEQ was r= 0.83 and r=0.47, respectively. Its discriminate validity was r= -0.70, r= -0.44 using the SERS and MBRSQ, respectively (α< 0.001). The Cronbach’s alpha, Spearman-Brown coefficient and test-retest of SPIN was 0.97, 0.97 and 0.82 respectively (α< 0.0001). Conclusion: Social Phobia Inventory can be used as a valid and reliable tool in investigating the mental health issues in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Phobia Inventory, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله مهدی حسنوند عموزاده | hassanvand amouzadeh mahdi
psychology instructor, department of instructor, faculty of psychology, payame noor university, tehran, iran
تهران دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی، صندوق پستی 3697-19395
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-429&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات