این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۳۵-۵۱
عنوان فارسی
نقد و ارزیابی برنامه درسی رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله، تبیین ضرورت بازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی- گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی در دوره کارشناسی- با نظر به سهم علوم مختلف در تحقق اهداف این رشته و انطباق با شاخههای تخصصی آن در دوره کارشناسی ارشد و دکتری است. بنابراین، با استناد به برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی- گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، مصوب شورایعالی برنامهریزی- تعداد واحدهای درسی و تناسب آنها با ضرایب مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد و پیوستگی محتوایی بین دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از نسبت نامتوازن سهم علوم مختلف در برنامه درسی این گرایش است. در این میان، سهم روانشناسی در دروس پایه دوره کارشناسی در مقایسه با سایر علوم زیربنایی دیگر مانند فلسفه و جامعهشناسی بیشتر است. به طورکلی، عدم توازن، عدم انطباق و ناپیوستگی در برنامه درسی کارشناسی رشته علوم تربیتی- گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی- در دو رشته مدیریت آموزشی و فلسفه تعلیم و تربیت در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری از چالشهای اساسی نظام علوم تربیتی به شمار میآید. بر این اساس، بازاندیشی و بازنگری در برنامه درسی این رشته، امری ضروری و اجتنابناپذیر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation and Criticizing the Curriculum of Education Science, the Branch of Administration and Education Planning
چکیده انگلیسی مقاله
The goal of this article is to explain the necessity of reviewing the Education Science curriculum, the branch of administration and educational planning in BA, with emphasis on the contribution of various sciences in the realization of course goals, and also conformity with its specialized branches in MA and PhD. Thus, the number of courses and their fitness to course coefficients of MA entrance exam and content continuity among BA, MA and PhD, are explained. The results indicate an unbalanced proportion of various sciences in the curriculum. The contribution of Psychology among the basic courses of BA is the most compared to other sciences such as Philosophy and Sociology. Generally, imbalance, lack of conformity and discontinuity in BA, MA and PhD curriculum of Education Science, the branch of administration and educational planning, are the major challenges of the educational system. Consequently, the necessity of rethinking and revision of this program is inevitable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه عالی |
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد
رضوان حسین قلی زاده |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29872_f396e576cc3880047cae1e4556368fdd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات