این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۶۹-۸۳
عنوان فارسی
بررسی برنامه درسی دورههای کارشناسی و کارشناسیارشد رشته تکنولوژی آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی برنامه درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی انجام گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاههای اراک، علامه طباطبایی و تربیت معلم است. حجم نمونه مورد مطالعه 217 نفر برآورد شد که به شیوه طبقهای تصادفی از هر سه طبقه انتخاب گردید. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اهداف برنامههای درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد از نظر اکثر اعضای هیأت علمی و دانشجویان مناسب میباشد. همچنین اهداف برنامههای درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد با دروس ارائه شده مربوط به آن (به استثنای هدف شناخت و کشف مسائل آموزشی با بر خی دروس) تناسب دارد. از بین دروس اصلی، دروسی نظیر سمینار در برنامهریزی درسی و آموزشی، و از بین دروس اختیاری، دروسی مانند بهداشت عمومی، کلیات اقتصاد، انسانشناسی در اسلام از نظر اکثریت اعضای هیأت علمی و دانشجویان غیرضروری است. از نظر اکثر اعضای هیأت علمی و دانشجویان از بین دروس تخصصی دورههای کارشناسی ارشد دروسی مانند برنامهنویسی کامپیوتری برای آموزش، تعلیم و تربیت اسلامی پیشرفته، و فلسفه و آراء تربیتی غیرضروری میباشد. افزون بر این، اکثر اعضای هیأت علمی و دانشجویان، بازنگری و تجدید نظر در اهداف، عناوین و سرفصلهای دروس و برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی را لازم و ضروری میدانند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، تکنولوژی آموزشی، اهداف، طراحی، ارزشیابی،
عنوان انگلیسی
The Investigation of BA and MA Curricula in Educational Technology Focusing on the Perspectives of Teachers and Students
چکیده انگلیسی مقاله
This study focused on the investigation of BA and MA curricula in Educational Technology based on the perspectives of both teachers and students of Educational Technology in Iran. The subjects of this study were both teachers and BA and MA students who were majoring in Educational Technology. The participants were 217 people who were selected through stratified random sampling out of three groups (i.e. BA students, MA students and professors of Educational Technology). To collect data, a researcher-designed questionnaire was used. The results revealed that there was relevance between all curriculum goals of BA and MA courses and presented titles and syllabi in this major except for the goal of recognition and discovery of educational problems with some courses. According to the majority of teachers and students, Seminar in Educational Technology (among main courses) and some optional courses like General Medicine, General Economy and Anthropology in Islam were considered unnecessary. Most of the participants also considered unnecessary some other courses among specialized courses like computer programming, advanced Islamic education, philosophy and theories of education. Finally, most of the students and teachers believed that revising and reevaluating the goals, titles and syllabi in Educational Technology were essential and inevitable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
curriculum, educational technology, Goal, evaluation
نویسندگان مقاله
سارا رضایی باقر |
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی
سید شمس الدین هاشمی مقدم |
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک
محمد اکبری بورنگ |
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29874_0deabc13bcfa5c2b695e0748b5d339ec.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات