این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۸۵-۱۰۲
عنوان فارسی
بررسی و مقایسه میزان موفقیت دورههای دکتری پیوسته در رشتههای بیوتکنولوژی، فیزیک و ریاضی و ارائه راهکارهایی برای بهبود این دورهها
چکیده فارسی مقاله
برنامهریزی برای به کارگیری ظرفیتها و تقویت افراد نخبه و مستعد در هر کشور، نهاد و سازمانی از وظایف مهمی است که بر عهده مدیران نهادها و سازمانها میباشد. لذا برای زنده نگهداشتن و پرورش سالم آنان، لازم است در پرورش و حفظ متفکران و استعدادهای فکری درخشان، برنامهریزی و سرمایهگذاری کنیم. هدف این پژوهش، علاوه بر بررسی میزان موفقیت طرح دورههای دکتری پیوسته، بر اساس شاخصهایی چون رضایتمندی از برنامهریزی دوره عملکرد مسئولان و تجهیزات و امکانات، بررسی دلایل عدم ورود دانشجویانی که علیرغم دارا بودن شرایط ورود، وارد این دورهها نشدند، این تحقیق از نوع ارزشیابی و به صورت توصیفی و پیمایشی انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است؛ جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره دکتری پیوسته (در دانشگاههای تهران؛ صنعتی امیرکبیر، تربیت معلم تهران و مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان) و دانشجویان ممتازی که علیرغم داشتن شرایط ورود به دوره دکتری پیوسته، وارد دوره نشدهاند، میباشد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، میزان موفقیت طرح دوره دکتری پیوسته بر اساس رضایتمندی دانشجویان شاغل به تحصیل در این دوره، به ترتیب در رشتههای بیوتکنولوژی، فیزیک و ریاضی بوده است. همچنین بررسیهای مربوط به دلایل دانشجویانی که علیرغم داشتن شرایط وارد دوره دکتری پیوسته نشدهاند، به ترتیب حاکی از انتخاب دلایل محیطی و اجتماعی (مواردی چون نداشتن جایگاه اجتماعی علوم پایه، جامعه ما ارزشی برای علم قائل نیست)؛ دلایل فردی (مواردی چون شخصاً علاقهای به تحصیل در دوره دکتری پیوسته ندارم، هیچ یک از رشتههای دوره دکتری پیوسته را دوست ندارم) و بالاخره دلایل مدیریتی و برنامهریزی (عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی مسئولان مربوط، طولانی بودن طول دوره تحصیل در دوره دکتری پیوسته) میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوره دکتری پیوسته، شورای هدایت استعدادهای درخشان، پیشرفت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Investigating and Comparing the Amount of Success in Continuous PhD Courses in Biotechnology, Physics and Mathematics
چکیده انگلیسی مقاله
Planning to utilize gifted and talented people who demonstrate potential capabilities of good and qualified performance is very important for decision-makers in every country. The aim of this study is to investigate and identify factors influencing the success of "Continuous PhD candidates" in three fields (i.e. biotechnology, mathematics and physic). The sample includes all Continuous PhD candidates at four universities in Iran (i.e. Tehran University, Amirkabir University, Tehran Tarbiat Moaalem University and Zanjan Postgraduate Center). The data was obtained through two different questionnaires the reliabilities of which were estimated through Crounbach alpha. The findings showed that student satisfaction was the highest for the biotechnology students, then, physics and finally mathematics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف محب زادگان |
عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس گروه استعداد درخشان
محمدحسن پرداختچی |
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
شهاب کسکه |
عضو هیئت علمی مرکز هیئت های امنا و هیئت های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29876_57af89884741133bfc6ddc53004369bd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599852.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات