این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۱۲۷-۱۵۰
عنوان فارسی
تحلیل فرایند طراحی برنامههای درسی دانشگاهی در ایران با استفاده از مدل دکر واکر
چکیده فارسی مقاله
دیدگاهها و مدلهای زیادی برای تدوین برنامههای درسی و تبیین آن وجود دارد که میتوان آنها را در دو دسته، سنتی و نومفهومگرایی طبقه بندی کرد. یکی از کاملترین مدلهای برداشت سنتی از برنامه درسی، مدل دکر واکر است. این مدل فرایند برنامهریزی درسی را در سه مرحله کلی، دیدگاه بنیادی (خطمشی اعتقادی)، عمل فکورانه (تأمل و بررسی) و طرح خلاصه کرده است و هدف مقاله حاضر آن است که فرایند تدوین برنامههای درسی دانشگاهی با توجه به این سه مرحله تحلیل شود. ماهیت طبیعت گرایانه الگوی واکر روش تحقیق را به سمت کیفی بودن سوق داده و از مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. دادهها از دو طبقه مدیران ارشد و میانی وزارت علوم (10 نفر ) جمعآوری، مقولهبندی و تفسیر شده است. یافتههای پژوهش بینگر آن است که تلقی از برنامههای درسی در کشور، تلقی حداقلی (سرفصلهای دروس) است و نظام برنامهریزی درسی دانشگاهی به صورت ظاهری با مدل واکر تطابق دارد، اما به دلایلی، از جمله سیستم متمرکز و از بالا به پایین و نبود مراکز تدوین برنامههای درسی در دانشگاهها با جزئیات مراحل مدل واکر، هماهنگی نداشته و آنچه از جلسات تدوین برنامههای درسی دانشگاهی حاصل میشود، سرفصلهای دروس است که به عنوان سند در گروههای آموزشی به صورت کامل و در برخی موارد با اعمال تغییرات جزئی، اجرا میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Analysis of Higher Education Curriculum Design through Decker Walker Model
چکیده انگلیسی مقاله
Curriculum development and curriculum design are based on many different models that can be divided into two major categories: traditional and new conceptualization. One of the perfect views in the traditional curriculum models is the Decker Walker model. In this model, the curriculum development process contains three stages: platform, deliberation and design. The main goal of this paper is the analysis of higher education curriculum development based on these three stages of Walker model. Naturalistic existence of the Walker model led the research method to a qualitative one. Therefore, data was collected by interviews with two categories of senior and executive managers in the Ministry of Science, Research and Technology. The data analysis methods were summarization, categorization and interpretation. The results showed that in Iran, field curriculum is considered as the syllabus. The curriculum planning system in higher education may be apparently compatible with the Walker model, but not in detail. The reasons for this lack of compatibility are the presence of a central and top-down system and lack of curriculum designing centers in universities. In other words, the thing that comes out of curriculum design sessions is a syllabus that is used in departments without any change or sometimes with slight changes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا یادگارزاده |
عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور و دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی اموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
محمود مهرمحمدی |
استاد دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29878_c16390b7910b07af18876a8c7c14c15b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599854.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات