این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۹-۴۰
عنوان فارسی
مقایسۀ تجارب برگزاری دورههای دکترا در ایران با چند کشور جهان
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، با توجه به اهمیت بازنگری و اصلاح ساختار و محتوای دورههای دکترا به بررسی تجارب اهم دانشگاههای 23 کشور جهان در خصوص برگزاری دورههای مذکور و مقایسۀ آن با تجارب آموزش عالی ایـران پـرداخته شده است. این بـررسی در سه مـؤلفۀ نحوۀ اداره، ساختار و محتوای دورهها، نظارت و سرپرستی، پایش و ارزیابی در دورههای دکترا و تحرک دانشجویی و اجرای دورههای دکترای مشترک با رویکردی تطبیقی و نیز روش کتابخانهای ـ اسنادی صورت گرفته بر اساس یافتههای این مطالعه، در اکثر کشورهای جهان بازنگری و اصلاح نحوه برگزاری و اجرای دورهها، تمایل به سمت نوعی تمرکز سازمانی در سطح دانشگاه، اتخاذ رویکرد بین رشتهای و بینالمللی شدن، پذیرش رویکرد انعطافپذیری در تعریف قوانین و روشهای مورد استفاده، سوق دادن دانشجویان دکترا به انجام پژوهشهای گروهی، برخوردار شدن نقش استاد راهنما از اهمیت ویژه و گام برداشتن در جهت توسعه و بهبود کیفیت فرایند سرپرستی و نظارت به چشم میخورد. توصیههای قابل ارائه برای دورههای دکترا در ایران: اتخاذ رویکرد انعطافپذیری مبتنی بر ماهیت رشتهها، تأکید بر بینالمللی شدن دورهها، توجه به شایستگیهای کانونی در میان دانشجویان دکترا و اتخاذ رویکرد حمایتی به جای رویکرد کنترلی در فرایند پایش و ارزیابی دورهها
کلیدواژههای فارسی مقاله
دورههای دکترا، سرپرستی، رویکرد تطبیقی،
عنوان انگلیسی
Comparing the Experiment of Holding PhD Courses in Iran and Other Countries
چکیده انگلیسی مقاله
Taking into account the importance of revision and reform in the structure and content of doctorial programs, this article investigates the experiments of holding doctoral courses in universities in 23 countries, and compares that with ranian higher education experiments. This investigation was carried out in three areas: 1. governance, structure and content, 2. supervision, guiding, monitoring and evaluation in doctoral programs, 3. executing shared doctoral courses with a comparative approach. Suggestions for PhD courses in Iran are: taking a flexible approach based on the nature of the fields, emphasizing international courses, and taking a supportive approach rather than a controlling one in the process of evaluating the courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
doctorial programs, supervision, comparative approach
نویسندگان مقاله
نسرین نورشاهی |
عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29863_a2740a0e9f7e28f2fd07d4fc4a627545.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599856.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات