این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۵۹-۸۱
عنوان فارسی
بررسی روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی و عوامل مؤثر بر آن
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش با روش توصیفی ـ همبستگی، بررسی روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی و عوامل مؤثر بر آن است. پژوهش در دو بخش صورت گرفته است: در بخش اول، با کمک آمار موجود و شاخصهای معدل کل و معدل ترم، روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان از سال 82 تا 84 بررسی شد (159 N=). این روند، به طور کلی در تمامی دورههای روزانه و شبانۀ ورودیهای مختلف، بیانگر روندی افزایشی بود. مقایسۀ بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان روزانه و شبانه در هر ورودی نشان داد که به جزء ورودی 82 در سایر ورودیها این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار است، اما مقایسۀ پیشرفت تحصیلی بین ورودیهای مختلف تفاوت معنیداری نشان نداد. در بخش دوم تحقیق با جامعۀ آماری 107 نفر دانشجوی دورۀ روزانه و شبانۀ ورودی 84 و 85 رشتۀ ترویج و آموزش کشاورزی، عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناسایی شد. دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه با روایی مطلوب از نظر متخصصان و پایایی مناسب (65/0=a) در قالب سرشماری جمعآوری شد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که 76 درصد از تغییرات متغیر پیشرفت تحصیلی (معدل) را ده متغیر شامل: محل نشستن در کلاس، وضعیت اقتصادی خانواده، اضطراب امتحان، خاستگاه سکونت، انگیزه و علاقه، باور به خودکارامدی، جمعیت خانواده، میزان ملاقات با استاد راهنما (مشاوره)، آیندۀ شغلی و میزان تحصیلات والدین تبیین میکنند. با توجه به نتایج، چیدمان کلاسها به صورت کنفرانسی، اتخاذ سیاستهای افزایش جذب و پذیرش دانشجویان بومی در دانشگاهها، برقراری فرصتهای بیشتر استادان راهنما برای ملاقات با دانشجویان و در نهایت بهرهگیری از الگوی یادگیری تجربی در آموزش پیشنهاد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessing the Trends and Predictors of Academic Achievement among College of Agriculture Students: The Case of Razi University
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this descriptive-correlational study was to explore trends and predictors of academic achievement among college of agriculture students. In the first part of the study, trends in academic achievement of students in the years 2003-2005 in College of Agriculture at Razi University (N=159) were investigated. Results revealed an increasing trend in academic achievement for all students. However, there was a significant difference in academic achievement across traditional and non-traditional students except for those registering in 2003. Moreover, there was no significant difference in academic achievement across students of different years. In the second part of the study, predictors of academic achievement across census of traditional and non-traditional agricultural extension and education students (N=107) were analyzed. Step-wise regression analysis showed that students' place of sitting in class, economic status of their families, exam stress, being native or non-native, interest and motivation towards college, self-efficacy, students' family size, interest towards advisor, job prospects, and students' parents' educational level accounted for %76 of the variance in academic achievement. If students in college of agriculture are to excel academically, they should be provided with more interactive mode of sitting, more time in student advising, and exposure to more experiential learning strategies in teaching and learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرزاد بارانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
فاطمه درویشی |
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
امیر اعظمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
کیومرث زرافشانی |
عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و مرکز پژوهشی مطالعات اقتصادی - اجتماعی دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29866_0756e63f932c4bf587f65e427e02c375.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599858.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات