این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱۰۷-۱۲۱
عنوان فارسی
مقایسۀ میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دورۀ کارشناسی پذیرفتهشده از طریق طرح فراگیر و آزمون سراسری در دانشگاه پیام نور مرکز ساری
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پذیرفتهشده از طریق طرح فراگیر و پذیرفتهشدگان از طریق کنکور سراسری در دانشگاه پیام نور و اهداف فرعی آن، مقایسۀ انگیزه و پیشرفت دانشجویان این دو گروه در رشتههای علوم انسانی و علوم پایه و همچنین در بین دو گروه دختر و پسر بوده است. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه پیام نور ساری هستند. روش این تحقیق، توصیفی از نوع زمینهیابی بوده و ابزار آن پرسشنامۀ استاندارد انگیزش که از سوی رمضان حسنزاده تهیه شده و دارای روایی بالا و پایایی 86درصد است و در تحقیقات متعددی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، از میانگین نمرات دو نیمسال تحصیلی دانشجویان (اول و دوم 86-85) برای سنجش پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری t استفاده شده و مشخص شده است که بین میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان فراگیر و سراسری به طور کلی اختلاف معناداری وجود ندارد ولی در بین دانشجویان گروه علوم پایه، میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سراسری بیشتر از دانشجویان فراگیر است. نتیجۀ مشخص دیگر در تحقیق این است که از لحاظ جنسیت، انگیزه و پیشرفت دانشجویان دختر بیشتر از پسر بوده است که به نظر میرسد مشکلات مربوط به اشتغال و هزینۀ فرصت از دست رفته و ابهام در بهرهبرداری مناسب از مدرک تحصیلی در آینده از جمله عوامل تأثیرگذار در این تفاوت باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون سراسری، طرح فراگیر، پیشرفت تحصیلی، انگیزۀ تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The Comparison of Motivation and Educational Improvement of BA Students Admitted through Comprehensive Plan (Faragir) and General Exam in Mazandaran Payam-e Noor University
چکیده انگلیسی مقاله
This article focuses on the evaluation and comparison of motivation and educational improvement of BA students admitted through comprehensive plan (Faragir) and general exam in Payam-e Noor University. BA students of Sari Payam-e Noor University form the statistical population of this research. The instrument used was a standard questionnaire of motivation which had been prepared by Dr. Ramezan Hassanzadeh and was used in different researches. Average scores of BA students was used (1st and 2nd semester of 2006-7) for evaluating educational development. For data analysis, t-test was used. The results indicate that there is no significant relationship between students admitted through comprehensive exam (Faragir) and those admitted through general exam with regard to motivation and educational improvement. But the amount of motivation and educational improvement in students who were admitted through general exam in the field of basic sciences is more than students who were admitted through comprehensive plan (Faragir). The other finding is that motivation and educational improvement among female were more than males.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهران فرج الهی |
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
حمیرا کاکوئی |
رئیس گروه آموزش دانشگاه پیام نور مازندران
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29868_b604f4e53e72a1ba1286538090e55ede.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات