این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱۴۱-۱۵۷
عنوان فارسی
شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده فارسی مقاله
هدف اساسی این تحقیق، بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 88-87 است. ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده و روایی صوری آن از طریق نظرسنجی متخصصان و پایایی آن نیز با انجام آزمون مجدد با همبستگی 77 درصد ارزیابی و تأیید شده است. در این پژوهش، 403 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامهها به روش خود گزارشدهی از سوی آنان تکمیل شده است. بخش اول پرسشنامه، به منظور بررسی خصوصیات جمعیتشناسی دانشجویان بوده و بخش دوم به منظور تعیین مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه آنها شامل ویژگیهای شخصیتی و ظاهری عضو هیئت علمی، مهارتهای علمی و فنی و محتوای درسی است. از دیدگاه دانشجویان، جنبههای قدرت ارتباط، روش تدریس دانشپژوهی و شخصیت فردی به ترتیب مهمترین جنبههای تدریس اثربخش را به خود اختصاص میدهد. در جنبۀ شخصیتی و ظاهری عضو هیئت علمی، ویژگیهای مربوط به لباس، علاقهمندی به تدریس، برخورد محترمانه با دانشجویان شاخصهای مهم شناختهشده و در زمینۀ مهارتهای علمی، برخورداری از دانش روز، در بخش مهارتهای فنی، ویژگیهای انتقال شفاف و واضح مطالب و نیز آمادهسازی کلاس برای تفکر و بحث شاخص مؤثر بوده و در بخش جنبۀ محتوای درسی، استفاده از منابع قابل فهم و عمیق به عنوان مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش شناخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effective Teaching from the Viewpoints of Islamic Azad University Students in Uremia Branch
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is to investigate the indications of effective teaching from the viewpoints of Islamic Azad University students in Uremia Branch in the academic year 2008-2009. The instrument was a questionnaire and the validity was examined by collecting the ideas of experts and its reliability was estimated (77%). 403 students were chosen randomly from different fields. The first part of the questionnaire is related to the students' demographic features and the next is related to teaching elements from the viewpoints of students. The main effective elements of teaching according to the students are professors' personality and appearance, academic and technical skills and content. From the perspective of professors' personality and appearance, features of clothing, interest in teaching, respectful behavior towards students are considered important. From the academic skills point of view, being up-to-date; from technical skills point of view, being clear and using understandable expressions along with preparing the class for thinking and discussions and finally, from the content point of view, using understandable resources are the most important features of effective teaching
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی شیخ زاده |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_29870_a98a91176d427eb9dc97b72cd16b2b24.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599862.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات