این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۳-۵۰

عنوان فارسی بررسی موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد از نظر اعضای هیات علمی در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، موانع توسعه کارآ فرینی در دانشگاه شاهد را از نظر اعضای هیئت علمی این دانشگاه نشان می‌دهد . بدین منظور، موانع توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد، حول سه محور درون زا، برون زا و ترکیبی(درون‌زا + برو‌ن‌زا) که شامل 8 سؤال اصلی بوده، مورد بررسی قرار گرفته است . روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است . جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه شاهد بوده که با توجه به حجم اعضای جامعه آمار ی ( 279 نفر) و با استفاده از نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند . ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده و داده های حاصل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده است . عمده ترین یافته های پژوهش نشان داد که طبق آزمون رتبه‌بندی ( فریدمن) ، نخست موانع درون زا بیشترین نقش بازدارندگی را در توسعه کارآفرینی در دانشگاه شاهد دارند؛ پس از آن، موانع برون زا و در رتبه سوم موانع ترکیبی قرار دارد؛ دوم ، بین میزان اهمیت موانع درون زا تفاوت معنادار وجود ندارد و با توجه به میانگین رتبه های حساب شده، نقش مدیریت ارشد مهمترین مانع درون‌زای کارآفرینی در دانشگاه است و بعد از آن، به ترتیب، نقش پیچیدگی اهداف، و در نهایت نقش منابع انسانی، مهم ترین مانع درون زای کارآفرینی در دانشگاه است؛ سوم، بین میزان اهمیت موانع برون زا تفاوت معنادار وجود ندارد؛ با توجه به میانگین رتبه های محاسبه شده، نقش عوامل علمی و تحقیقاتی، مهم ترین مانع برو نزای کارآفرینی در دانشگاه است و پس از آن، به ترتیب، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی  اجتماعی، و در نهایت، عوامل اقتصادی و مالی مهمترین موانع برون زای کارآفرینی در دانشگاه است؛ چهارم، با توجه به میانگین رتبه محاسبه شده، نقش و ضریب کوشش نیز مانع ترکیبی کارآفرینی در دانشگاه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآ فرینی، توسعه، موانع، دانشگاه،

عنوان انگلیسی Investigating the Resources and Constraints on Entrepreneurship Development in Shahed University: Faculty Members’ Point of View
چکیده انگلیسی مقاله This study investigated the resources and constraints on entrepreneurship development in Shahed University in 3 layers i.e., internal, external and mixed. The statistical population was the total faculty members of Shahed University (279 persons) and with the use of random sampling, 150 were selected. The research instrument was a questionnaire. The results were: 1. According to the Friedman ranking test, internal resources and constraints have the major constraining role in entrepreneurship development in Shahed University. External and mixed resources and constraints are in the second and third place. 2.There is not a significant difference between internal resources. According to the average ranks, the manager role is the most important constraint in entrepreneurship development in Shahed University. The roles of the Complexities of goals and human resources are in the second and third place, respectively. 3.There is not a significant difference between external resources. According to the average ranks, the most important of external entrepreneurship constraints is the research and scientific factor. Cultural, socio–political, economical and financial factors are among the next important ranks. 4.There is not a significant difference between mixed resources. According to the average ranks, the role of effort was the most important factor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسن میرزا محمدی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران

مهدی امیری |
دانشجوی کارشناس یارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران

سیاوش پورطهماسبی |
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_29831_c2a1965279d8769f5ee0a7b51858cd74.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-599878.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات