این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۶، شماره ۱۳۷، صفحات ۱۹۶-۲۰۵
عنوان فارسی
بررسی شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ساری در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: روشنایی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا میکند. روشنایی از جمله پارامترهایی است که بر روی کیفیت محیط داخلی تأثیر میگذارد. کمبود نور موجب اختلالات کره چشم، بروز سردرد، سوزش چشم و همچنین ایجاد تغییر در ستون فقرات به دلیل نزدیک شدن دانش آموزان به کاغذ برای جبران کمبود نور و بهتر دیدن کتاب خواهد شد؛ بنابراین برای کارایی بیش تر دانش آموزان، رعایت بیشتر بهداشت فردی و نیز ایجاد رغبت در آنها، باید نور کلاس کافی باشد. لذا مطالعهی حاضر با هدف تعیین میزان روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ساری در سال 93 صورت گرفته است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 50 مدرسه به صورت تصادفی از مدارس شهر ساری انتخاب و با استفاده از روش شبکهای، میزان روشنایی سنجش شد. نورسنجی در مدارس با استفاده از دستگاه لوکس متر مدل 1336A ساخت کشور تایوان، مارک TES در ساعات بین 8 صبح الی 14 بعد از ظهر و در 2 الی 10 نقطه از هر مکان بدون ایجاد تغییر در وضعیت آن صورت گرفت. در این بررسی از نرم افزار SPSS 20 و روش آماری GEE جهت آنالیز دادهها استفاده شده است. یافتهها: از مجموع 306 محلهای مورد سنجش، 194 کلاس درس، 49 اتاق اداری و63 راهرو بوده است. در این بررسی مشخص گردید 8/40 درصد از اتاق اداری، 34 درصد از کلاسها و 33 درصد از راهروها از روشنایی مطلوب و در حد استاندارد برخوردار بودهاند. استنتاج: نتایج بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که جانمایی نادرست پنجرهها، جنس و رنگ دیوار، جنس کف و وضعیت پرده تفاوت معنیداری را در میزان متوسط شدت روشنایی ایجاد کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدارس ابتدایی، شهر ساری، شدت روشنایی
عنوان انگلیسی
Illuminance Intensity in Primary Schools in Sari, 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Materials and methods: In a descriptive cross-sectional study, 50 schools were selected by random sampling and the illuminance was measured using network method. In each place 2 to 10 measurements (between 8:00 AM and 14:00) were done using Lux meter (TES; A1336). Data was analyzed by GEE in SPSS V. 20. Results: The lighting intensity was measured in 306 places including 194 classrooms, 49 offices and 63 corridors. Our evaluation showed that 34% of the classrooms, 40.8% of the offices, and 33% of the corridors had appropriate standard illuminance. Conclusion: This research showed that incorrect layout of windows, the materials and colors of the walls and the material of the floors and curtain styles had significant effect on the lighting of the places.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
primary school, illuminance, intensity, Sari
نویسندگان مقاله
احمد علیزاده | ahmad alizadeh
lecturer, department of occupational health, faculty of heath, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
مربی، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت ساری، دانشکاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
آمنه ثریامحابد | ameneh sorayamahabed
bsc in occupational health, student research committee, faculty of heath, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
ساری کیلومتر 17 جاده فرح آباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
سپیده سلیمانی | sepideh soleymani
bsc in occupational health, student research committee, faculty of heath, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
کارشناسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
associate professor, department of biostatistics, psychiatry and behavioral sciences research center, faculty of heath, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار، گروه آمارحیاتی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده بهداشت، دانشکاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-276&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات