این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۶، شماره ۱۳۶، صفحات ۱۷۹-۱۸۴
عنوان فارسی
نقش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در پیش بینی اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: نظریههای معاصر در مورد اختلال اضطراب اجتماعی بر نقش فرآیندهای شناختی همچون فراشناخت و حساسیت اضطرابی در پدیدآیی و تداوم این اختلال تأکید دارند. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه همبستگی 261 دانشجوی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 1393-1392 (118 پسر و 143 دختر) به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و به پرسشنامههای حساسیت اضطرابی، باورهای فراشناختی و اضطراب اجتماعی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار spss-16 استفاده شد. یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن پسران و دختران یه ترتیب 74/2± 23 و 60/2 ± 20 به دست آمد و دامنه سنی نمونه پژوهش 33-19 بود. نتایج نشان داد که تعدادی از مؤلفههای باورهای فراشناختی رابطه معنیداری با اضطراب اجتماعی دارند (001/0< p، 28/6= t). همچنین نتایج بیانگر این بود که مؤلفههای حساسیت اضطرابی نیز قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی میباشند. استنتاج: نتایج پژوهش نشان از تأثیرگذاری باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی بر اضطراب اجتماعی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باورهای فراشناختی، حساسیت اضطرابی، اضطراب اجتماعی
عنوان انگلیسی
The Role of Metacognitive Beliefs and Anxiety Sensitivity in Prediction of Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: New theories about social anxiety focus on the cognitive processes such as metacognition and anxiety sensitivity. The purpose of this study was to determine the effect of metacognitive beliefs and anxiety sensitivity in social anxiety disorder. Materials and methods: In a correlational study, 261 university students (118 males and 143 females) were selected using convenience sampling in 2013-2014. Participants completed the Anxiety Sensitivity Index (ASI; Reiss et al., 1986), Metacognition questionnaire (Wells, 2004) and Social Phobia Inventory (Canoor, 2000). Results: The mean ages of male and female subjects were 23±2.74 and 20±2.60, respectively. The results indicated significant relationship between some components of metacognitive beliefs and social anxiety (t=6.28, P< 0.001). Also, social anxiety was predicted by the components of anxiety sensitivity. Conclusion: This study showed the effects of anxiety sensitivity and metacognitive beliefs on social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
metacognitition, anxiety, mental disorder
نویسندگان مقاله
کریم گل محمدی | karim golmohammadi
msc in clinical psychology, faculty of humanities, shahed university, tehran, iran
تهران، دانشگاه شاهد، دانشکده انسانی، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
سمیه منتشلو | somayyeh mantashloo
msc student in clinical psychology, faculty of humanities, shahed university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
زهرا توانا | zahra tavana
msc in clinical psychology, faculty of humanities, shahed university, tehran, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-413&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات