این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۲۰۷

عنوان فارسی تحلیل و مقایسه کهن‌الگویی قصه‌های عاشقانه در ایران (سمک عیار) و فرانسه (تریستان و ایزولت
چکیده فارسی مقاله یکی از اهداف مطالعات تطبیقی ادبی، جست‌وجوی نمونه‌های «حقیقت» انسانی است که به‌صورت کهن‌الگوها در ادبیات همه ملت‌ها در همه زمان‌ها آشکار شده است. در این مقاله، نگارندگان با بهره‌گیری از مکتب آمریکایی (بین‌المللی) مطالعات تطبیقی ادبی، به مقایسه کهن‌الگویی عشق رمانتیک در قصه فرانسوی «تریستان و ایزولت» و قصه ایرانی «خورشیدشاه و مه‌پری» در رمانس حماسی سمک عیار می‌پردازند. بدین منظور ابتدا به تعریف کهن‌الگوهای مادر و پدر، آنیما و آنیموس، مفاهیم خودآگاه و ناخودآگاه، خودآگاه و ناخودآگاه جمعی و مردانگی و زنانگی در روان‌شناسی یونگی می‌پردازیم. سپس مفهوم فرآیند «فردیت» که مبتنی بر ایجاد تسلط فرد بر خودآگاه و ناخودآگاه خویش است را توضیح داده و نشان می‌دهیم که با توجه به وجود ناخودآگاه زنانه (آنیما) در مرد و ناخودآگاه مردانه (آنیموس) در زن، قصه عشق رمانتیک با فرآیند فردیت در انسان تطبیق دارد. نگارندگان ضمن بیان پیرنگ کلی دو قصه عاشقانه مورد بحث، به تعبیر کهن‌الگویی یونگی عناصری چون شاه، ملکه، قهرمان مرد، جادوگران و معشوق پرداخته و نقش نمادین و روان‌شناختی آن‌ها را در هر دو قصه توضیح می‌دهند. آن‌گاه به مطالعه تطبیقی شخصیت‌ها، کارکردها و حوادث هر قصه پرداخته و ضمن بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها، به تجزیه و تحلیل فرآیند عشق رمانتیک در هریک از قصه‌ها و مقایسه تحلیلی آن‌ها با یکدیگر می‌پردازند. این مطالعه تطبیقی قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد که چرا عشق رمانتیک در قصه فرانسه عصر مدرن به مرگ و تراژدی منجر می‌شود‌، اما در قصه ایران پیش از اسلام به وصال عشاق می‌انجامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Archetypal Analysis of Love Stories in Iran (Samak-e-Ayyar) and France (Tristan and Iseult)
چکیده انگلیسی مقاله One goal of comparative studies of literature is to search for the human "truth" that has appeared as archetypes in the literature of all nations and all times. In this paper, the author draws an archetypal comparison of romantic love in the French story of "Tristan and Iseult" and the Iranian epic romance "Samak-e-'Ayyar". It starts with explaining the Jungian concepts of mother and father archetypes, anima and animus, conscious and unconscious, as well as collective conscious and unconscious. Since individuation process in the Jungian psychology has to do with the connection between the conscious and unconscious, the tale romantic love could be seen as individuation process in which each lover seeks to connect to his/her anima (feminine unconscious) and animus (masculine unconscious), based on his/her gender. After providing a synopsis of each story, the author explains the archetypal roles and symbolic meanings of kings, queens, heroes, witches, and princesses in each story using Marie-Louise Von Franz's methodology for the interpretations of fairy tales. It then compares romantic love in each story by analyzing its characters, functions, and events, and explaining its similarities and differences. Since archetypal literary analysis reveals the attitude, outlook, and behaviors of the people that the myths are originated among them, this comparative study aims to answer to a rather broad question: How is it that in the French story of the 12th century, romantic love ends with death and tragedy; however, in the pre-Islamic Iranian tale, it ends with the :::union::: of lovers?  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صابره محمدکاشی | sabereh kashi
Tarbiat Modares Univesity - Faculty of Art and Architecture
دانشجوی دکتری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حسنعلی پورمند | Hasan Ali Pourmand
Assistant Professor, Department of Art Research, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استادیار پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

محمود طاووسی | Mahmoud Kavoosi
Professor, Department of Art Research, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

علی شیخ‌مهدی | Ali Sheikh Mehdi
Associate Professor, Department of Art Research, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشیار انیمیشن و سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حسینعلی قبادی | Hossein Ali Ghobadi
Professor, Department of Art Research, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-14689-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات