این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۷-۲۶۲

عنوان فارسی نگاهی تطبیقی به مفهوم موسیقی در نگرش مولوی و نیچه
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین عناصر مورد بحث در تاریخ تصوّف و عرفان اسلامی، موسیقی و سماع است که از بدو شکل‌گیری این نهضت تا دوران شکوفایی و در‌نهایت، ساختار کنونی آن، موضوع موسیقی، سماع و رابطه آن با سلوک معنوی بوده است که مورد تحلیل و بررسی و نقد واقع شده و به‌صورت گسترده‌ای در ترازوی امر و نهی، تأیید و تکذیب و نیز انفعال قرار گرفته است. در این میان، مولوی با رویکردی نزدیک به اصحاب سکر و با خوانشی مؤیّدانه و تبلیغی، از این موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان سلوک و سیر الی‌الله یاد می‌کند. در فرهنگ اروپای قرن نوزدهم، نیچه با قرائتی خاص از مفهوم تعالی و حرکت تکامل انسانی، به‌عنوان فیلسوفی شرق‌زده، در تلاش برای نجات انسان از غربت و بحران بی‌خدایی برخاسته از ضعف کلیسا عنصر موسیقی را اصلی مهم در تکامل انسانی و نجات وی برمی‌شمرد که با نگرش مولوی در خویشاوندی و همسویی نزدیک قرار می‌گیرد. الگوواره‌‌های مشترک اندیشگانی این دو متفکر در مواردی مشتمل بر: الف. آشنایی، هم‌ذات‌پنداری و منشأ جوشش؛ ب. ارتباط آن با موسیقی ازلی و نوای کائنات؛ ج. ایجاد صفای دل و تزکیه نفس؛ د. ارتباط موسیقی و زبان؛ ﻫ. ارتباط آن با مفهوم شور و وجد و اندیشه «‌آری‌گویی»، این نتیجه را در‌بر‌دارد که خوانش این دو متفکر در منشأ، هستی، کارکرد و نتیجه برآمده از مفهوم موسیقی، عموماً همساز با یکدیگر به نظر می‌رسد و دارای همسانی و پیوند ماهوی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، ادبیات تطبیقی،موسیقی،مولوی،نیچه

عنوان انگلیسی A Comparative Look at the Concept of Music and Sama in the View of Rumi and Nietzsche”
چکیده انگلیسی مقاله Music and Sama are amongst the most discussed elements in the history of Islamic mysticism and sufism. Rumi's standing on this subject was close to the intoxicated sufis. He favoured it, promoted it and believed it to be one of the main pillars of the mystic path and journey to Allah. In the cultural sphere of the 19th-century Europe, Nietzsche, influenced by the East, and having a unique way of looking at the concept of excellence and human movement towards evolution, in order to save the alienated human kind who due to the weakness of the church has forgotten the God, brings in music as a principle in human evolution and salvation, which is very close to the Rumi's idea of music. The two thinkers share paradigms of thought in a) familiarity, identification and the origins of thought, b) the relation of music to the eternal song of the universe, c) music as a way to catharsis and soul purification, d) the relation between music and language, and e) the relation of music to passion and ecstasy and the Nietzschean idea of affirmation. All these lead us to the conclusion that the two thinkers had very close, and sometimes, matching ideas about the origin, existence, function, and effects of music, yielding to a substantive connection.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Comparative literature,music,Rumi,Nietzsche

نویسندگان مقاله مجید هوشنگی | Majid Houshangi
Ph.D. student of Persian language and literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حسینعلی قبادی | Hossein Ali Ghobadi
Professor of Persian Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حامد فولادوند | Hamed Fouladvand
Professor of Persian Language and Literature, Tehran, Iran
استاد زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-13486-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600353.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات