این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۷۹-۱۰۴
عنوان فارسی
طبیعت و تخیل خلاق در شعر سپهری و سینمای کیارستمی
چکیده فارسی مقاله
بازتاب طبیعت در آثار شاعران و هنرمندان که غالباً از ناخودآگاه ذهن آنان برخاسته، از وجوه مشترک آثار ادبی و هنری، بهویژه شعر و سینما است که خود بر پیوند بینامتنی آنها دلالت میکند. در اشعار سهراب سپهری و آثار سینمایی عباس کیارستمی، عناصر طبیعت بهصورت نمادهای اسطورهای جلوه یافته و حتی نام آثارشان با عناصر طبیعی گره خورده است. نگارندگان در این پژوهش تطبیقی کوشیدهاند تا با استفاده از نظریه نقد تخیلی گاستون باشلار، به ذهنیت مشترک شاعر و هنرمند در برخورد با عناصر اولیه طبیعت اشاره کنند. در مجموعه اشعار سپهری، با نام هشت کتاب و آثار سینمایی کیارستمی، نیروی خلاق خیال از عناصر چهارگانه و وجوه مختلف آن شکل یافته (گذشته از آتش که نمود چندانی در این آثار ندارد) و از آن طریق، درونیّات شاعر و هنرمند به تصویر کشیده شده است: خاک دربردارنده نقش دوگانه مرگ و معاد است؛ باد میتواند نماد مبدأ الهی و هم دربردارنده مفهوم اضمحلال باشد؛ آب نیروی حیاتبخش عالم است و غالباً با گیاه، بهویژه درخت زندگی (کیهانی) که نشاندهنده رمز تعالی است، درآمیخته است. تکرار و تقارنِ تصاویر طبیعت و توصیفات مکرر آب و گیاه در شعر سپهری و فیلمهای کیارستمی، بیانگر پیوند بینامتنی و بیناذهنی کهنالگوهای مشترک «خویشتن»، «سفر/ تشرف» و «تکامل» در مجموعه آثار بررسیشده است. طبیعتگرایی در شعر سپهری مبتنی بر گفتمان عارفانه است، اما کیارستمی در سینمای شاعرانه خود با نگاهی فلسفی و انسانشناختی به طبیعت مینگرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Nature and Creator Imaging in Sepehri's Poems and Kiarostami's Movies
چکیده انگلیسی مقاله
Sohrab Sepehri and Abbas Kiarostami are artists who could express their thought in the form of another language using the myths and symbols. The most important considerations in their works are neutral symbols. In this paper, the authors tried to review the symbolic nature using comparative approach and Gaston Bachelard's theory. We analyzed Hasht Keteb and Kiarostami's movies, and found that the mythical structure and contents briefly express differences and commonalities in their works. The most applicant natural symbols widely used in these works consist water, air, soil and plants. The results of our study showed that Water and soil, in various forms, involve a dual role in poetry and cinema: both as a symbol of death and resurrection, and creation. Wind is the symbol of divine origin and evolution. Also it indicates the death and destruction. Plant is the symbol of cosmic tree. Symbolic imagery and mythical nature, in Kiarostami's films and Sepehri's poems, can affect the poetic spirit of two artists, which is result of thier familiarity with Eastern mysticism and also for being influenced by painting and photography skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر شامیان ساروکلائی | Aabar Akbar Shamian Sarookalai
Assistant Professor of Persian Language and Literature, University of Birjand, South Khorasan, Iran
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
حمیرا علیزاده | homeira Alizadeh
Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1000-9372&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600369.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات