این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۴۳-۲۷۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی رمزهای تمثیلی شتر، شیر و کودک در آثار و اندیشه مولانا و نیچه
چکیده فارسی مقاله از مهم‌ترین مباحثی که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان زبان‌شناس قرار گرفته است، تأثیر نظام اندیشگانی بر جامعه نشانه‌ها و رابطه ذهن و قراردادهای زبانی است. اهمیت این رابطه در نگرش‌های تطبیقی جلوه بیشتری می‌یابد و در نهایت، پژوهشگران با بررسی و تحلیل تطبیقی طرح‌واره‌های اصلیِ ذهن چند متفکر و هنرمند، به استفاده همسو و تا‌حدودی مشترک نشانه‌های زبانی آنان دست یافته‌اند. مولانا و نیچه متفکرانی هستند که نخست، نظام اندیشگانی خویش را با زبان شعر و سپس با جامعه نمادها و سمبل‌ها بیان داشته‌اند و دیگر این‌که در شناخت خود از هستی، انسان، حقیقت، اخلاق و زندگی با یکدیگر اشتراکاتی دارند؛ بنابراین با توجه به مفاهیم یاد‌شده، هر دو از جامعۀ نشانه‌ها و رمزگان خویشاوند و همسو بهره‌مند می‌باشند. این جستار درصدد آن است تا میزان زیست‌مایه‌های معرفت‌شناختی و بن‌لایه‌های حرکت استعلایی انسانی را در نگرش مولانا و نیچه، با توجه به روایت‌های تمثیلی آنان، مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین در این راستا، به بررسی سه نماد برجسته «شتر»، «شیر» و «کودک» در حوزه اندیشه نیچه و مولانا، به‌عنوان مراحل تکوّن، صیرورت و تعالی انسانی پرداخته و این نتیجه حاصل شده است که هستی‌شناسی مشترک هر دو، منتج به کاربرد نشانه‌های ذکر‌شده در توصیف مراحل سلوک و تعالی انسانی است؛ اما تمایز آنان در مقصد‌شناسی، به چینش متفاوت این نشانه‌ها منتج خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، نماد،تمثیل،شتر،شیر،کودک،مولوی،نیچه

عنوان انگلیسی A Comparative Review of the Allegorical Roles of Lion, Camel and Child in the Thoughts and Works of Rumi and Nietzsche
چکیده انگلیسی مقاله An important subject in the field of linguistics is the impact of one thought system on the community of lingual symbols. The relationship between mind and language conventions has long been of interest to linguists. The importance of this relationship becomes more prominent in comparative approaches where, through comparative study and analysis of the main schemas of the ideas of several thinkers or artists, the researcher traces the consistent and common use of linguistic symbols. In the hermeneutic analysis of the works of Mowlana Jalal ad-Din Mohammad Rumi, the interpretation of symbols, analogy and codes governing his mind and language is a major research interest. One of the most important branches among these researches concerns the kinship of Mowlana's language codes with other thinkers and artists. On the other hand, Nietzsche, as a transcendental thinker, tries to use a symbolic language in explaining his thinking system. Due to his familiarity with the culture and literature of the East and the essential sameness of some of his principles with Mowlana's transcendental approaches about the existence, morality, art , etc., Nietzsche achieves a set of symbols common with Rumi, which forms a shared language between the two thinkers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Symbol,Allegory,Code,Lion,Camel,Child

نویسندگان مقاله مجید هوشنگی | Majid Houshangi
Ph.D. of Persian Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حسینعلی قبادی | Hosseinali Ghobadi
Professor of Persian Language and Literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

حامد فولادوند | Hamed Fooladvand
Professor of Philosophy, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
استاد فلسفه غرب‌، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1000-459&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600375.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات