این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی کارکرد محوری نقاب دینی در شعر شاملو و ادونیس
چکیده فارسی مقاله کارکرد شخصیت های تاریخی در شعر معاصر فارسی و عربی، از جلوه های مختلفی برخوردار است و کاربست «نقاب» آن شخصیت ها در شعر، یکی از مهم ترین انواع آن به شمار می آید. نقاب پردازی، ازجمله شگردهای هنری و بلاغی است که شاعر امروز، برای بیان افکار خود از آن استفاده می کند. گاهی نقاب یک شخصیت دینی بر چهره شاعر نقش می بندد تا بتواند با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های آن شخصیت، حرف های خود را با مخاطب در میان بگذارد. شاملو و ادونیس نیز به عنوان نمایندگان شعر امروز، در زبان فارسی و عربی، تکنیک «نقاب دینی» را در شعر خود به کار گرفته اند تا با استفاده از این شگرد نمایشی، افکار خود را برای مخاطب ، ملموس و مجسم کنند. در این میان، به کارگیری محوری نقاب یک شخصیت دینی که برای استفاده بیشتر شاعر از ظرفیت های بالقوه و بالفعل شخصیت صورت می گیرد، در شعر ایشان نیز دیده می شود. در این پژوهش با تکیه بر نقد تحلیلی- توصیفی آثار شاملو و ادونیس، به بررسی تطبیقی نقاب محوری دینی با توجه به ساختار روایی و تصاویر موجود در شعر آنان می پردازیم. هدف ما دستیابی به برخی زوایای شعر ایشان و بررسی شیوه کاربست نقاب مزبور، با استفاده از نقد تطبیقی و کهن الگویی خواهد بود. بدین ترتیب، پس از واکاوی مفهوم نقاب دینی و دلایل کاربرد آن در شعر امروز، نقاب های اصلی و محوری شخصیت های دینی در شعر این دو تن را مورد توجه قرار دادیم تا سرانجام همسانی و ناهمسانی های کاربرد یاد شده در نزد آنان را به دست آوریم.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، شخصیت‌،کهن‌الگویی،نقاب محوری،شاملو،ادونیس

عنوان انگلیسی The Fundamental Function of Religious Mask in Shamlu and Adonis
چکیده انگلیسی مقاله The function of traditional characters in the modern poetry Arabic and Persian has different aspects, which using the  mask of characters is one of the most important of  them. Nowadays, the poets use the mask as an eloquent and artistic technic to explain about  their ideas. Sometimes, they apply  the mask of a religious character to confabulate with the  audiences by it. Shamlu and Adonis used "religious mask" in their poetic works to visualize their thought. Thus the fundamental function of  religious characters can be seen in their works because they wanted to benefit the actual and potential capacity of characters. This research is based on the analysis-narration criticism, and will study the fundamental  usage of religious mask in the poets of Shamlu and Adonis based on narrative structure and images of their works. For this purpose, firstly, we studied the concept and meaning of religious mask and the reasons of  its function in modern poetry; then we looked for the fundamental function of religious mask in the poets of Shamlu and Adonis to gain similar and different aspects of their application.        
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Character,Comparative,Mask-orientedness,Criticism

نویسندگان مقاله کامران قدوسی | Kamran Ghodoosi
Ph.D. student, Department of Arabic Language & Literature, Islamic Azad University (IAU), Science & Research Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات عربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

حامد صدقی | Hamed Sedghi
Professor, Department of Arabic Language & Literature, Khwarizmi University (Former Tarbiat Moallem), Tehran, Iran
استاد گروه زبان وادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3699&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600376.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات