این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبیات تطبیقی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی بررسی تطبیقی تئاتر ارسطویی و روایی با استناد به نمایشنامه‌های ادیپ شهریار اثر سوفکلس و ننه‌دلاور و فرزندانش اثر برشت
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با استناد به نمایشنامه های ادیپ شهریار اثرسوفکلس و ننه دلاور و فرزندانش اثر «برتولت برشت»، به کمک مثال­های متعدد از دو اثر مذکور، به مقایسۀ تحلیلی اصول تئاترارسطویی و روایی می پردازد. مبانی تئاتر ارسطویی برگرفته از اثر فن شعر ارسطو است که تا قرن هجدهم میلادی تنها روش حاکم در ادبیات نمایشی محسوب ‏می شده است. هدف این شیوۀ نمایشنامه نویسی، تزکیه احساس است که به وسیلۀ استغراق، حس همدردی و ترس در تماشاگر ایجاد می شود ‏ ‏. وجود «وحدت سه گانه»، «اوج نمایشنامه» و «پریپتی» (بازشناخت) و «لحظۀ اولین و آخرین هیجان در نمایش»، از دیگر اصول برجستۀ این نوع تئاتر محسوب می شود. مبانی تئاتر روایی بر نظرهای برتولت برشت درزمینۀ نمایشنامه­­نویسی نوین و غیرارسطویی استوار است. برشت، معتقد است که باید به اتفاقات روزمره و بدیهیات به­وسیلۀ بیگانه‏سازی، غرابت بخشید تا آن‏ها‏ بازشناخته شوند و زمینه های نقد و داوری در بیننده ایجاد شود. ازجمله این فنون بیگانه‏سازی عبارت اند از: دوگانگی نقش بازیگر نمایش؛ ناسازی در فکر و عمل بازیگر؛ جهش زمانی؛ قطع روند داستان به وسیلۀ موسیقی؛ صحنه­آرایی با نورزیاد؛ صحنۀ نیمه خالی با پردۀ نیمه­باز؛ وجود عناوین در ابتدای هرصحنه و نصب تابلوها با عناوینی که تماشاگررا از توهم برهاند که در نمایشنامۀ ننه دلاور و فرزندانش استفاده شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Aristotelian and Narrative Dramas with Reference to Oedipus Rex by Sophocles and Mother Courage and Her Children by Bertolt Brecht
چکیده انگلیسی مقاله The present work is a comparative study of Aristotelian and narrative dramas with reference to "Oedipus Rex" by Sophocles and "Mother Courage and Her Children" by Bertolt Brecht. The basics of Aristotelian drama come from Aristotle's Poetics, which was considered as an undisputed tradition in drama until the eighteenth century. The aim of this dramatic tradition is catharsis, which is achieved through pity, fear and empathy in the audience. Among the other main principles of Aristotelian drama are the observance of the three units: dramatic climax and peripetia, and the first and the last moments of excitement. The narrative drama is based on Bertolt Brecht's non-Aristotelian theories in drama. Brecht believes that we must create a critical distance from daily events through alienation so that the audience can reconsider them and develop a critical view. The duality of the actor's role, the inconsistency between the actor's thought and action, time leaps, musical interruptions of the story, strong lightening on the stage, a half-empty stage with a half open curtain, the use of titles at the beginning of the scenes, and putting placards that free the audience from illusions are some of the alienation techniques used in Mother Courage and Her Children. Aristotelian drama emphasizes the unity of sequences and coherence of events, and considers the play as a whole, which aims at involving the audience wholeheartedly and making the audience identifies himself with the hero of the play.  In contrast, narrative drama is a  montage of single  scenes, which causes pauses in the play. In this type of drama, the audiences, because of frequent interruptions, does not get involved in the play, gets distance from the scenes, and is persuaded to critically view the play, present solutions, and make decisions. In sum, the fundamental difference between these two types of drama lies in the effect they have on the audience. In this work, an attempt has been made to discuss the major difference between Aristotelian and narrative dramas with a number of examples taken from Oedipus Rex and Mother Courage and Her Children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم استارمی | Ebrahim Estarami
Assistant Professor, Department of German Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

الناز قدوسی شاهنشین | Elnaz Ghoddusi Shahneshin
M.A., Department of German Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گروه آموزش زبان آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-832&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600387.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات