این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۳۵، صفحات ۱۴۹-۱۵۲

عنوان فارسی بررسی همبستگی سبک‌های دلبستگی و هوش معنوی با رضایت زناشویی در معلمان زن متاهل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی سبک‌های دلبستگی و هوش معنوی با رضایت زناشویی در معلمان زن متاهل در دبستان‌های دولتی شهر خرم آباد انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان زن متاهل دبستان‌های دولتی شهر خرمآباد در سال 1394 بود و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 260 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه دلبستگی بزرگسال، هوش معنوی کینگ و رضایت زناشویی اینریچ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: براساس یافته‌ها، بین هوش معنوی با رضایت زناشویی و از میان سبک‌های دلبستگی بین دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی همبستگی مثبت وجود دارد (001/0 p=). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبک‌های دلبستگی و هوش معنوی به ترتیب حدود 40 و 45 درصد واریانس مربوط به رضایت زناشویی را تبیین می‌کنند. استنتاج: به نظر می‌رسد نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در زمینه ارتقای رضایت زناشویی معلمان با در نظر گرفتن سبک‌های دلبستگی و آموزش هوش معنوی به همراه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، هوش معنوی، رضایت زناشویی، معلمان

عنوان انگلیسی Relationship between Attachment Styles and Spiritual Intelligence and Marital Satisfaction in Married Female Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: This study aimed to investigate the relationship between attachment styles and spiritual intelligence and marital satisfaction in married female teachers in government primary schools in Khorramabad, Iran. Materials and methods: A descriptive cross-sectional study was performed in all married female teachers in primary schools in 2014. Stratified random sampling was used and 260 individuals were selected. Data was collected using the Adult Attachment Scale, Spiritual Intelligence Self Report Inventory, and Marital Satisfaction Scale. Data analyses were done in SPSS V. 20 using descriptive and inferential statistics. Results: Positive correlations were found between spiritual intelligence and marital satisfaction and secure attachment and marital satisfaction (P= 0.001). According to regression analysis, attachment styles and spiritual intelligence explained 40% and 45% of the variance in satisfaction, respectively. Conclusion: This study indicates the need for improving marital satisfaction in teachers considering their attachment styles and spiritual intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حدیث بیرانوند | hadis beyranvand
ma in clinical psychology, faculty of psychology, islamic azad university, khomein branch, khomein, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

امیر عزیزی | amir azizi
phd student in general psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

سید مسعود دهقان منشادی | seyed masoud dehghan manshadi
ma in general psychology, department of psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, irann
خرم آباد دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-246&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات