این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۹
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی صدای زن در نمایشنامه تاجر ونیزی از و. شکسپیر و اشعار جلیل صفربیگی (با توجه به نظریههای ا. گرین بلات،آ. سین فیلد و پیر ماشری)
چکیده فارسی مقاله
کار ادبی محل مناسبی برای حضور نیروهای فرهنگی است. در برخی از متون ادبی استانداردهای حاکم به چالش کشیده می شوند و در برخی دیگر باز تولید می شوند. نظریه ناخودآگاه متن (the text's unconscious)از پیر ماشری (Macherey Pierre) و نظریه گسست (fault line) از آلن سین فیلد (Alen Sinfield) نشان می دهند که چگونه کار ادبی، گفتمان (discourse) غالب را به چالش می کشد. زنان مختلفی در نمایشنامه های شکسپیر (William Shakespeare) به تصویر کشیده می شوند. حضور برخی از آنان تناقض/ گسست درون ایدئولوژی مردسالار (patriarchal ideology) را آشکار می کند که در نهایت به بحران در گفتمان غالب می انجامد. از طرف دیگر، نظریه گردش نیروهای اجتماعی (circulation of social energies) از استفان گرین بلات (Stephen Greenblott) بیانگر آن قسمت از کار ادبی است که در آن گفتمان رایج مدام باز تولید می شود. در اشعار جلیل صفر بیگی، با آنکه شرایط سیاسی– اجتماعی جامعه ایلام به نفع زن تغییر کرده است، ایدئولوژی مردسالار که قرن ها پیش به دست مردان ساخته شد، باز تولید می شود. نوشتار حاضر، تحقیقی است پیرامون به چالش کشیده شدن و باز تولید نیروهای فرهنگی ( ایدئولوژی مردسالار) در کارهای ادبی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Female Voices in J. Safarbeygi's Poetry and W. Shakespeare's Merchant of Venice with Special References to S. Greenblatt's Circulation of Social Energies and A. Sinfield’s Theory of Faultliness
چکیده انگلیسی مقاله
Literary works are good sites for cultural energies; to live, negotiate, and challenge the dominant discourse and each other, sometimes this presence is reproduced and sometimes, if is challenged. P. Machery's "The Unconscious of the Text" and A. Sinfield's theory of Faultliness show that how literary works trouble the dominant discourse.Some women – in Shakespeare's tragedies- revolt against the dominant discourse of Elizabethan patriarchal ideology; they question its basic assumptions and its very ideology. On the other hand, S. "Greenblatt in Circulation of Social Energies" states that the dominant social energies or discourses are continually reproduced in the literary works. In Safarbeygi's poetry – although the socio-political ground-works have been changed in the favour of women rights – the patriarchal ideology is reproduced in a circular movement; men have constructed that ideology centyries ago, then it came into their collective unconsciousness, and finally, via the help of literary works, it entered the society again
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سجاد قیطاسی | Sajjad Gheytasy
M.A., Department of English Literature, Payam Noor University, Ilam, Iran
کارشناسی ارشد گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور ایلام، ایلام، ایران
فاضل اسدی | Fazel Asadi
Associate Professor, Department of English Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشیار گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-9145&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-600391.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات