این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۴، صفحات ۲۰۹-۲۲۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش به روش بازخوردمحور بر خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نارسایی قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن با میزان مرگ و میر بالا است. آموزش خودمراقبتی در کاهش تعداد دفعات بستری و ارتقای کیفیت زندگی این بیماران موثر می‌باشد؛ با این وجود اثر آموزش‌های سنتی در مطالعات گذشته دوامی نداشته است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش بازخوردمحور بر خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 62 بیمار نارسایی قلبی بستری در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) مشهد در سال94-1393 به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل بررسی شدند. در گروه مداخله، آموزش خودمراقبتی به صورت انفرادی به روش بازخوردمحور به مدت3تا 4 روز اجرا شد و در گروه کنترل آموزش خودمراقبتی به روش معمول ارائه گردید. خودمراقبتی با پرسشنامه رفتارهای خودمراقبتی اروپایی نارسایی قلبی قبل و یک ماه پس از ترخیص اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد قبل از مداخله، میانگین نمره خودمراقبتی در دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت؛ اما بعد از مداخله، میانگین نمره خودمراقبتی در گروه مداخله به‌طور معنی‌داری بیش‌تر از گروه کنترل بود (001/0< p). هم‌چنین، در گروه مداخله میانگین نمره خودمراقبتی بعد از مداخله نسبت به قبل، افزایش معنی‌داری داشت (001/0< p)؛ ولی در گروه کنترل، این تفاوت معنی‌دار نبود (138/0= p). استنتاج: آموزش به روش بازخوردمحور نسبت به آموزش معمولی در جهت ارتقاء خودمراقبتی بیماران نارسایی قلبی موثرتر می‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود این روش در طرح‌ریزی برنامه مراقبتی و آموزش به این بیماران به‌کار رود. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2015070423053IRCT
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش بازخوردمحور، خودمراقبتی، نارسایی قلبی

عنوان انگلیسی Effect of Training Based on Teach Back Method on Self-care in Patients with Heart Failure
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Heart failure is one of the most common chronic diseases with high mortality rate. Self-care training is effective in reducing the number of hospitalizations and improves the quality of life in these patients. However, the influence of such training was not found to be viable in previous interventions. This study was conducted to determine the effect of training based on teach back method on self-care in patients with heart failure. Materials and methods: In this clinical trial, 62 hospitalized patients with heart failure in Imam Reza and Ghaem hospitals in Mashhad (2014-2015) were randomly allocated into experimental and control groups. Subjects in the experimental group received individual self-care training for 3-4 days based on teach back method and the control group received usual self-care training. Self-care was measured using the European Heart Failure Self-Care Behaviour Scale (EHFScB Scale) before and one month after discharge. Data was analyzed using independent-samples t-test and paired t-test. Results: Before the intervention no significant difference was seen in the mean score for self-care between the two groups, but after intervention, it significantly increased in the experimental group (P< 0.001). This increase was also significant compared to that of the experimental group before the intervention (P< 0.001); but in the control group this difference was not significant (P = 0.138). Conclusion: Training based on teach back method was found to be more effective than usual training in promoting self-care among patients with heart failure. Therefore, it is recommended in care planning for these patients. (Clinical Trials Registry Number: IRCT2015070423053N1)
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله teach back, self-care, heart failure

نویسندگان مقاله زهرا دلیر | zahra dalir
instructor, department of medical surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

زکیه ریحانی | zakieh reihani
msc student in nursing education, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مشهد چهاراه دکترا، خیابان ابن سینا، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

رضا مظلوم | reza mazlom
instructor, department of medical surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

فروه وکیلیان | farveh vakilian
assistant professor, department of cardiology, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار، گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-212&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات