این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۴، صفحات ۲۷۸-۲۹۰
عنوان فارسی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر نارضایتی بدنی و ترس از ارزیابی منفی در دختران نوجوان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال بدشکلی بدن یکی از اختلالات شایع دوران نوجوانی است که در آن نوجوانان بیش از اندازه به ظاهر تمرکز دارند که باعث مختل شدن زندگی فردی و اجتماعی آنها میگردد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر نارضایتی بدنی و ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان دختر دبیرستانی مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود. مواد و روشها: جامعه پژوهش در پژوهش مداخلهای حاضر (پیشآزمون- پسآزمون)، شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی مبتلا اختلال بدشکلی بدن شهرستان نجفآباد بودند. از میان آنها تعداد 30 نفر (15 نفر آزمایش؛ 15 نفر کنترل) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه یک و نیمساعته، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور یک (SCID-I)، مقیاس اصلاح شده وسواس فکری- عملی بل براون برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD) پرسشنامه نارضایتی بدنی و پرسشنامهی ترس از ارزیابی منفی بهعنوان ابزار پژوهش در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، برای دو گروه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، منجر به کاهش معنادار نارضایتی بدنی (01/0< p) و ترس از ارزیابی منفی (01/0< p) در مرحله پسآزمون شد. استنتاج: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، میتواندبهعنوان یک مداخله اثربخش در کاهش نارضایتی بدنی و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای اختلال بدشکلی بدن محسوب گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy on Body Dissatisfaction and Fear of Negative Evaluation in Girl adolescents with Body Dysmorphic Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Body dysmorphic disorder is one of the common disorders in which adolescents pay excessive attention to their appearances. It causes disruptions to both individual and social life. This study investigated the efficacy of acceptance and commitment therapy (ACT) on body dissatisfaction and fear of negative evaluation in high school girls with body dysmorphic disorder. Materials and methods: An experimental study (pre-test, post-test design) was performed in which 30 female high school students with body dysmorphic disorder were recruited. The participants were selected using multistage random sampling and divided into experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group attended an eight-week ACT programme (1.5 hr) while the control group received no intervention. Structured Clinical Interview for DSM IV (SCID-I), body dissatisfaction questionnaire, and fear of negative evaluation questionnaire were used in pre-test and posttest stages. Results: ACT produced significant reductions in body dissatisfaction (P< 0.01) and fear of negative evaluation (P< 0.01) in post-test. Conclusion: Based on this study, ACT therapy could be used as an efficient intervention for reduction of body dissatisfaction and fear of negative evaluation in high school girls with body dysmorphic disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم حبیب اللهی | azam habibollahi
msc in clinical psychology, faculty of humanities, islamic azad university, najafabad branch, najafabad, iran
نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمد سلطانی زاده | mohammad soltanizadeh
assistant professor, department of psychology, payam noor university, tehran, iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-218&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات