این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۴، صفحات ۳۰۲-۳۱۲

عنوان فارسی مقایسه ی نقص نظریه ی ذهن و نشانه های نقص توجه-بیش فعالی در افراد سیگاری و غیرسیگاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به این‌که مطالعات پیشین نشان داده‌اند که افراد سیگاری دچار نقص در مهارت‌های اجتماعی هستند، این احتمال وجود دارد که این افراد نقص نظریه ذهن داشته باشند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر مقایسه نظریه ذهن و نشانه‌های نقص توجه- بیش فعالی بین افراد سیگاری و غیرسیگاری بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای و به صورت موردی شاهدی بود. نمونه این پژوهش 160 نفر مرد (80 نفر سیگاری و 80 نفر غیرسیگاری) بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال نقص توجه– بیش‌فعالی کانرز (بزرگسالان)، نسخه فارسی آزمون ذهن خوانی از طریق صدا و هم‌چنین از پرسشنامه جمعیت شناختی استفاده شد. هم‌چنین برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 16 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که نمره‌های گروه سیگاری در متغیرهای نقص توجه (005/0< p)، بیش فعالی (006/0< p)، تکانشگری (007/0< p)، مشکلات با تصور کلی از خود (004/0< p) و نشانه‌های کلی بیش‌فعالی– نقص توجه (001/0< p)، بیش‌تر از افراد غیرسیگاری بود ولی در آزمون ذهن خوانی عملکرد افراد سیگاری به طور معنی‌داری ضعیف‌تر از افراد غیرسیگاری بود (001/0< p). استنتاج: با توجه به این که افراد سیگاری بیش‌تر از افراد غیرسیگاری دچار نقص در نظریه ذهن هستند، این احتمال وجود دارد که دلیل نقص مهارت‌های اجتماعی افراد سیگاری، نقص در نظریه ذهن آن‌ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه ذهن، نقص توجه- بیش فعالی، سیگاری، مهارت‌های اجتماعی

عنوان انگلیسی Comparing Theory of Mind Deficits and Symptoms of Attention Deficit -Hyperactivity in Smokers and Non-smokers
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Previous studies have shown that smokers are deficient in social skills and it is possible that they have deficits in theory of mind. The aim of this study was to compare theory of mind and symptoms of attention deficit-hyperactivity between smokers and non-smokers. Materials and methods: This study was conducted in 160 man (80 smokers and 80 non-smokers) who were selected by convenience sampling. Data was collected using the Persian version of Reading Mind from Voice (FVRMFV), Conners' Adult ADHD Rating Scale and a demographic questionnaire. Data was analysed in SPSS V. 16 applying multivariate analysis of variance and independent t-test. Results: The findings showed higher scores of smokers in attention deficit (P< 0.005), hyperactivity (P< 0.006), impulsivity (P< 0.007), problems in self-imagination (P< 0.004), and whole range of ADHD symptoms (P< 0.001) compared to non-smokers, but in mind reading test, smokers performed significantly weaker than non-smokers (P< 0.001(. Conclusion: Deficits in theory of mind is seen in smokers, therefore, deficits in social skills could be due to this reason in such groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاروق وطنی | farough vatani
ma in psychology, faculty of psychology and educational sciences, tabriz university, tabriz, iran
تبریز دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

زینب خانجانی | zeynab khanjani
professor, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, tabriz university, tabriz, iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مریم جباری | maryam jabari
ma psychology, faculty of psychology and educational sciences, shahid chamran university, ahvaz, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

امین فولادی | amin fouladi
ba in educational sciences, faculty of literature, urmia university, urmia, iran
کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-220&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات