این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۴، صفحات ۳۲۹-۳۳۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت های مبتنی بر هوش هیجانی بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان دانشگاه مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مهارت‌های هوش هیجانی، یکی از عواملی است که می‌تواند به ایجاد و افزایش رضایت زناشویی زوجین کمک نماید. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مبتنی بر هوش هیجانی بر میزان رضایت زناشویی زوجین دانشجو است. مواد و روش‌ها: در این روش نیمه تجربی، 60 دانشجوی متأهل در مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمون تحت آموزش 15 مهارت مرتبط با هوش هیجانی قرار گرفتند. قبل و بعد از این دوره آموزشی، از هر دو گروه (آزمایش- گواه)، آزمون‌های هوش هیجانی و رضایت زناشویی اخذ گردید و نتایج آزمون‌ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: سطح هوش هیجانی آزمودنی‌هایی که در این دوره آموزشی شرکت کرده بودند (21/43±7/343) در مقایسه با آغاز دوره (66/44± 76/327) و هم‌چنین به نسبت آزمودنی‌هایی که این دوره را نگذرانده بودند (39/35±63/336) تغییر قابل توجه‌ای نشان داد (000/0= p). هم‌چنین برگزاری این دوره آموزشی توانست بر میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش نیز بیافزاید (002/0= p). استنتاج: کسب مهارت‌های مبتنی بر هوش هیجانی می‌تواند به میزان زیادی از مشکلات زناشویی و رشد نگران‌کننده طلاق در جامعه به ویژه در جامعه دانشجویان کاسته و بر میزان رضایت زناشویی آن‌ها بیافزاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، رضایت زناشویی، دانشجویان، دانشگاه مازندران

عنوان انگلیسی Effects of Skill-Based Emotional Intelligence Training Program on Marital Satisfaction in Married Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Emotional intelligence skills could create and improve marital satisfaction. This study sought to evaluate the effect of skill-based emotional intelligence training program on marital satisfaction in married students. Materials and methods: A semi-experimental study was conducted in which 60 married students (in Mazandaran University, Iran) studying in undergraduate courses were randomly selected and assigned into experimental and control groups. The subjects in the experimental group received skill-based emotional intelligence training for 15 sessions. The ENRICH Marital Satisfaction Scale and emotional intelligence (EI) questionnaire were used and the results were evaluated in both groups, before and after the intervention. Results: The mean level of emotional intelligence in experimental group significantly improved (343.70±43.21) compared to that before the intervention (327.76±44.66) and compared to that of the subjects who did not attend the training sessions (336.63±35.39) (P=0.000). Also, the training program increased the participants' marital satisfaction (P=0.002). Conclusion: Acquiring skill-based emotional intelligence can greatly decrease the worries and concerns associated with the growth of marital problems and divorce among students and increase their marital satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نادر جعفری بلالمی | nader jafaribalalmi
phd in psychology, faculty of humanity amp;amp; social science, mazandaran university, babolsar, iran
بابلسر دانشگاه مازندران بابلسر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

علیرضا خلیلیان | alireza khalilian
professor, department of biostatistics, faculty of medicine, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استاد، گروه آمار حیاتی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

روبن پغوسیان | roben poghosyan
professor, department of psychology, faculty of education, mangavazhgan university, yerevan, armenia
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه مانگاواژگان، ایروان، ارمنستان

شکوه نوابی نژاد | shokoh navabinezhad
professor, department of psycholog and counseling, faculty of humanities, kharazmi university, tehran, iran
استاد، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-221&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات