این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۳، صفحات ۲۸۵-۲۹۴

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های تولیدی، آگاهی واج‌شناختی و مهارت‌های زبانی در کودکان فارسی زبان مبتلا به اختلالات صدای گفتار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلالات صدای گفتار، شایع‌ترین اختلال گفتاری در کودکان است که به طور معمول همراه با آسیب در جنبه‌های مختلف زبان می‌باشد. هر کدام از این آسیب‌ها منجر به نقص در توجه، مشکلات اجتماعی و یا آسیب مهارت‌های تحصیلی می‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی‌های تولیدی، آگاهی واج‌شناختی و مهارت‌های زبانی در این کودکان است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 24 کودک مبتلا به اختلالات صدای گفتار و 16 کودک طبیعی شرکت کردند. کودکان مبتلا از کلینیک‌های گفتاردرمانی و کودکان طبیعی از مهدکودک‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تولید گفتار و مهارت‌های حرکتی- دهانی، زبان و آگاهی واج‌شناختی در کودکان به ترتیب با استفاده از آزمون‌های P-DEAP،TOLD-P3 و آزمون آگاهی واج‌شناختی ارزیابی شد. این مهارت‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل (05/0p<) در دو گروه کودک مقایسه شدند. یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی‌دار بین دو گروه کودکان، در مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی (به جز مهارت ترکیب واجی، 2/0p=)، نحو (002/0p=)، معناشناسی (009/0p=)، زبان گفتاری (003/0p=)، صحبت کردن (02/0p=)، سازماندهی (004/0p=) و گوش کردن (002/0p=) را نشان داد. از بین خطاهای طبیعی، پیشین‌شدگی (86/12) و از بین خطاهای غیرطبیعی، ترجیح صدا (14/27) بیش‌ترین میانگین را داشتند. استنتاج: درکودکان مبتلا به اختلالات صدای گفتار، خطاهای تولیدی غیر طبیعی وجود دارد. هم‌چنین این کودکان در مهارت‌های زبانی نظیر نحو، معناشناسی و آگاهی واج شناختی نسبت به کودکان طبیعی عملکرد ضعیف‌تری داشتند. نتایج نشان‌دهنده ضرورت توجه به ارزیابی مهارت‌های زبان، آگاهی واج‌شناختی علاوه بر تولید گفتار در کودکان مبتلا به اختلالات صدای گفتاری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات صدای گفتار، آگاهی واج شناختی، زبان، کودکان

عنوان انگلیسی Articulation Features, Phonological Awareness, and Language Skills in Children with Speech Sound Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Speech sound disorders are the most common speech disorders in children which are associated with other problems and can lead to social problems, attention deficit and academic skills challenges. The aim of this study was to investigate articulation characteristics, phonological awareness and language skills in children with speech sound disorders. Materials and methods: In a descriptive analytical study 24 children with speech sound disorder and 16 normal children were participated. The patients were selected from speech therapy clinics and the controls were chosen from nurseries based on convenience sampling. Speech production, oromotor and language skills were assessed by P-DEAP, TOLD-P3 and Phonological Awareness Test, respectively. Data was analyzed in SPSS ver. 20 using independent-samples t-test. Results: There were significant differences between the two groups in phonological awareness skills (except blending phonemes (P= 0.2)), syntax (P=0.002), semantic (P=0.009), spoken language (P=0.003), listening (P=0.002), organizing (P=0.004), and speaking (P=0.02). Conclusion: Children with speech sound disorders had atypical errors demonstrating weaker performance in language skills such as syntax, semantic, and phonological awareness compared to normal children. According to this study despite evaluating speech production it is necessary to assess language skills and phonological awareness in children with speech sound disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نویده شاکری | navideh shakeri
msc in speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا سلیمانی | zahra soleymani
assistant professor, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
تهران خیابان انقلاب- پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد کمالی | mohammad kamali
associate professor, department of rehabilitation management, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-193&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات