این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۲

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه‌های فعالیت‌های روزانه زندگی و فعالیت‌های ابزاری زندگی در سالمندان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ابزارهای فعالیت‌های روزمره زندگی (ADL) و فعالیت‌های ابزاری زندگی (IADL) به عنوان آزمون‌هایی آسان و سریع جهت ارزیابی سالمندان از لحاظ وابستگی یا عملکرد مستقل آنان مورد تایید قرار گرفته‌اند. با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندان ایران، بومی سازی این ابزارها امری ضروری است. مواد و روش‌ها: نسخه‌های فارسی ADL و IADL با روش forward-backward آماده گردیدند. جهت سنجش روایی محتوا از شاخص CVI استفاده شد. پرسشنامه‌ها در اختیار 300 نفر از سالمندان قرار گرفت. به منظور تعیین روایی ملاک، حساسیت و ویژگی ابزارها محاسبه گردید. در سنجش روایی سازه از روش همگرا و گروه‌های شناخته شده استفاه شد و میانگین نمرات ADL و IADL در دو سطح از توانمندی‌های شناختی، مطلوب و نامطلوب (روایی همگرا) و نیز درگروه‌های سنی مختلف با هم مقایسه شدند (روایی گروه‌های شناخته شده). ثبات داخلی و پایایی ابزارهای مورد پژوهش از طریق آلفای کرونباخ و آزمون مجدد مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: شاخص روایی محتوا برای هر دو ابزار بیش‌تر از 82/0 به دست آمد. نتایج روایی همگرا نشان داد که میانگین نمرات ADL و IADL در دو گروه سالمندان با وضعیت شناختی مطلوب و نامطلوب به طور معنی‌داری متفاوت است. نتایج روایی گروه‌های شناخته شده نیز نشان داد که ابزارهای مورد بررسی قادر به متمایز ساختن گروه های سنی مختلف می‌باشند. حساسیت و ویژگی برای ADL به ترتیب 75/0 و 96/0 و نیز برای IADL 71/0 و77/0 به دست آمد. آلفای کرونباخ و همبستگی درون طبقه ای برای هر دو پرسشنامه بیش‌تر از 75/0 بود. استنتاج: نسخه‌های ایرانی ADL و IADL از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار هستند و با توجه به سادگی به کارگیری آن ها توصیه می‌شود در پروژه‌های تحقیقاتی از این ابزارها استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Persian Version of the Activities of Daily Living Scale and Instrumental Activities of Daily Living Scale in elderly
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The Activities of Daily Living scale (ADL) and instrumental activities of daily living scale (IADL) are two instruments that screen elderly respondents for physical functioning. They also assess whether they are dependent or independent in performing their activities. This study was conducted to investigate the reliability and validity of Iranian version of ADL and IADL. Materials and methods: ADL and IADL Persian versions were prepared by the forward-backward method. Content Validity Index (CVI) was also used. The questionnaire was given to 300 individuals. To determine the criterion validity, sensitivity and specificity of the ADL and IADL were calculated. To assess the construct validity convergent validity and known groups were used and ADL and IADL mean scores were compared using the Mini Mental State Examination (MMSE). Internal consistency and reliability was assessed by Cronbach's alpha and test-retest. Results: The content validity index was more than 0.82 for both ADL and IADL. Convergent validity showed that the mean scores of ADL and IADL in elderly individuals with normal and adverse normal cognitive ability were significantly different. Also, the studied instruments were able to differentiate between different age groups. The sensitivity and specificity of ADL and IADL were 0.75 and 0.96, respectively. Cronbach'salpha and ICC were more than 0.75. Conclusion: The Persian version of ADL and IADL were found to be consistent and valid measures for assessing daily activities and instrumental activities of Iranian elderly. They are also easy to use and are recommended for research projects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, validity, reliability, ADL, IADL

نویسندگان مقاله پریسا طاهری تنجانی | parissa taheri tanjani
assistant professor, department of internal medicine, faculty of medicine,shahidbeheshti university of medical sciences, tehran, iran
تهران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مجتبی آزادبخت | mojtaba azadbakht
msc in health education, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علو پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-171&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات