این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۲، صفحات ۲۱۰-۲۱۸
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی و عوامل مرتبط با آن از خدمات درمانی در بیماران مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی طوبی ساری با استفاده از آزمون ۲T- هتلینگ
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: سطح رضایتمندی، ﯾﮏ ﺷﺎﺧﺺ مهم در ﺳﻨﺠﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ارایه ﺧﺪﻣﺎت است و ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت ارایه ﺷﺪه در بخشهای مختلف یک کلینیک فوق تخصصی، ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﯿﺢ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺸﮑﻼت ﺑﺨﺶﻫـﺎ دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین کاربرد آزمون T2- هتلینگ در بررسی میزان رضایتمندی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مراجعه کننده از خدمات درمانی کلینیک طوبی ساری در سال 1394 می باشد. مواد و روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی در سال 1394 در بین 603 مراجعهکننده به کلینیک فوق تخصصی طوبی شهرستان ساری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. جهت دستیابی به نتایج و یافتهها، اطلاعات در برنامه نرمافزاری SPSS نسخه 20 درج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سطح کلی رضایتمندی افراد پایین، متوسط و خوب به ترتیب 20، 27 و 53 درصد میباشد. بین ابعاد رضایت و محل سکونت، پوشش بیمهای، وضعیت تاهل و شغل رابطه معنیداری دیده نشد. در مورد سازهها نیز تنها سازه مربوط به پزشک از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است و سایر سازه با وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری داشتهاند. استنتاج: در حالی که خدمات ارائه شده به مراجعین کلینیک فوق تخصصی طوبی ساری به طور نسبی رضایت بخش گزارش شد، در بعد داروخانه (مدت زمان انتظار برای تحویل دارو) و امکانات رفاهی (سکوت و آرامش محوطه) میزان نارضایتی بالا بود، بنابراین پیشنهاد میشود این کلینیک جهت ایجاد فضای آرام و امکانات رفاهی برای بیمار تلاش کند و هم چنین با افزایش تعداد نیروی کار در داروخانه، مدت زمان انتظار را برای تحویل دارو کم کرده تا میزان رضایتمندی از بخش داروخانه افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی بیماران، خدمات درمانی، 2T-هتلینگ
عنوان انگلیسی
Patients’ Satisfaction Level from Services Provided in Sari Tooba Clinic and Associated Factors Using Hotelling's T2
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Satisfaction is an important indicator in measuring the quality of services. Improving the quality of services provided in subspecialized clinics requires an appropriate understanding of the situation and the problems that different sectors are faced with. This study aimed to determine the patients’ satisfaction level from services provided in Sari Tooba Clinic and associated factors using Hotelling's T2. Materials and methods: This analytical cross-sectional study was performed in 603 patients attending Sari Tooba clinic in 2015. The research instrument was a researcher-made questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire was determined. Data analysis was conducted in SPSS V.20. Results: The overall levels of satisfaction were found to be poor (20%), moderate (27%), and good (52%). No significant relationship was found between patients’ satisfaction levels and place of residence, insurance, marital status, and age. Among five investigated dimensions, the patients were only satisfied with physicians and demonstrated significantly poor levels of satisfaction in other dimensions. Conclusion: The services provided to patients in Sari Tooba clinic was found to be relatively satisfactory, however, in the pharmacy (waiting time) and amenities (quiet area) high levels of dissatisfaction were observed. Therefore, more measurements should be taken to make a more relaxed environment. Also, increasing the number of staff in pharmacy could shorten the waiting time, thus increasing patients’ satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
patient satisfaction, health care, Hotelling&apos,s T2
نویسندگان مقاله
جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
associate professor, department of biostatistics, health sciences research center, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
ابوالفضل نیک پور | abolfazl nikpour
msc student in biostatistics, student research committee, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
ساری کیلومتر 18 جاده فرح آباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
عیسی نظر | isa nazar
msc student in biostatistics, student research committee, faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی،عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-159&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمار زیستی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات