این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ژئوپلیتیک
، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۱۸۲-۲۱۴
عنوان فارسی
بررسی اثرات ژئوپلیتیکی توسعه گردشگری منطقهای با بهرهگیری از رهیافت برنامهریزی راهبردی نمونه موردی: منطقه گردشگری چادگان، کهسوار طرار
چکیده فارسی مقاله
صنعت گردشگری بهعنوان یک عامل اقتصادی عمده و بسیار مؤثر در سالهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته و به این علت سعی میشود که حتیالامکان از عوامل مؤثر در کاهش جریان گردشگری جلوگیری بهعمل آمده و امکانات لازم جهت رشد و گسترش صنعت گردشگری فراهم گردد. با توجه به اینکه ژئوپلیتیک در مقیاس خرد، بهمعنای «رقابت» بین دولتهای محلی یا ایالتهای مختلف یک مملکت برای برتری و قدرت است و از آنجا که این برتری یابی و قدرت با استفاده از امکاناتی که محیط جغرافیایی دراختیار میگذارد و یا امکاناتی که میتوان از محیط جغرافیایی اخذ نمود امکانپذیر میشود، استفاده از فرصتهای گردشگری موجود در یک منطقه جغرافیایی میتواند دستیابی به قدرت را تقویت نماید. برنامهریزی راهبردی و مفاهیمی چون «راهبرد» و«تاکتیک» در کوششی که برای ارائه رهیافتهای عملی در مدیریت و تصمیمسازی، بهصورتی که قادر به رویارویی با محیطهای خیلی پیچیده، نامعلوم و پیشبینیناپذیر باشند، شکل گرفت. برنامهریزی راهبردی گردشگری قابلیت آن را دارد تا با گنجانیدن زمینههای تصمیم گیری، بیان دلایل پشتوانه تصمیمات و مطرح کردن تصمیمات بهصورت خط مشی (پیشنهادات اجرایی)، بهعنوان یک فرآیند مؤثر در زمینه گردشگری عمل نماید. بر این اساس هدف این مقاله تعیین نحوه بهکارگیری فرآیند برنامهریزی راهبردی در برنامهریزی گردشگری در مقیاس فرامحلی و منطقهای است. با توجه به اهمیت گردشگری در اقتصاد جهانی و در نظر گرفتن تأثیر آن بر توسعه منطقهای، در این مقاله ابتدا تعاریف خاص مرتبط با موضوع و مبانی نظری فرآیند برنامه ریزی راهبردی مورد بررسی قرارگرفته است، در ادامه با تکیه بر فرآیند برنامه ریزی راهبردی و فنون مرتبط با آن در فعالیتهای گردشگری شهرستان چادگان و فریدون شهر (محدوده برنامهریزی کهسوار طرار) واقع در استان اصفهان یک مطالعه موردی صورت گرفته است. در نهایت، تعیین و اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری از نتایج کاربردی این نوشتار میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of Geopolitical Effects of Promotion of Regional Tourism Through Strategic Planning Approach Case Study: Regional Tourism in Chadgan, Kohsavar Tarar
چکیده انگلیسی مقاله
Tourism industry as an economic activity over the past few years has drawn the attentions to the extent that attempts are made to boost this industry to prevent its slow down. In the light of the definition of the word geopolitics, the utilization of tourism opportunities in a region can strengthen access to power. Such concepts as strategic planning, strategy and tactic were forged in an attempt to offer practical policies in management and decision-making to be able to encounter complicated, vague and unpredictable environments. Tourism strategic planning is capable of accommodating grounds of decision-making, expressing the reasons behind the decisions and presenting the decisions as practical policies as an effective process in the field of tourism. The objective of the present case study is to study the method of application of the process of strategic planning in tourism planning at trans-local and regional levels. Relying on the process of strategic planning and its related techniques in tourism activities of the City of Chadgan and Fereydon Shahr (regions of Kohsavar Tarar) in Isfahan Province, attempts have been made to study the problem as a case study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
روزبه زمانیان |
- دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
حمید فتحی |
- کارشناس ارشد شهرسازی گرایش برنامهریزی شهری و منطقهای، دانشگاه شهید بهشتی
سارا نهیبی |
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
نشانی اینترنتی
http://journal.iag.ir/article_56955_e01cdd6569d97c1431a2b07dc4abf4ed.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1515/article-1515-601606.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات