این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۳۲، صفحات ۳۲۹-۳۳۳

عنوان فارسی ارتباط خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده پیشرفت تحصیلی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری می‌باشد. مواد و روش‌ها: 32 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری به پرسشنامه‌های خودکارآمدی Sherer و انگیزه پیشرفت Hermans پاسخ دادند. نمره توصیفی ترم اول دانش‌آموزان به عنوان مقیاس پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 4/79 درصد از آزمودنی‌ها پسر بودند. دانش‌آموزان در پایه تحصیلی دوم تا پنجم ابتدایی بوده‌اند و میانگین سنی دانش‌آموزان 889/ ±9 سال بود. خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت ارتباط معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشت (001/0< p، 05/0< p). انگیزه پیشرفت موثرین مولفه در پیشرفت تحصیلی آنان بود (001/0< p). استنتاج: براساس یافته‌ها خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی یادگیری، خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Relationship between Self-efficacy, Achievement Motivation and Academic Achievement in Students with Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Self-efficacy and achievement motivation are amongst the most important predictors of academic achievement. The aim of this study was to investigate the relationship between self-efficacy and achievement motivation and academic achievement in students with learning disabilities. Materials and methods: The research population included 32 students with learning disabilities and the Self-efficacy Scale (Sherer et al) and Herman’s Questionnaire Measure of Achievement Motivation were completed by the participants. The descriptive results of the first semester were considered as a criterion for academic achievement. Data was analyzed using correlation and regression analysis. Results: The participants were 79.4% male and the mean age of students was 9 + 0.899. Most of them were grade two to five. Self-efficacy and achievement motivation were significantly correlated with academic achievement (P< 0.05 and P< 0.001, respectively). Achievement motivation was the most effective component in academic achievement (P< 0.001) Conclusion: According to these results, self-efficacy and achievement motivation were the main factors affecting the academic achievement of students with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه مطهری نژاد | fatemeh motaharinezhad
msc in occupational therapy, neuromuscular rehabilitation research centre, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

سپیده سید | sepideh seyed
msc in psychology, neuromuscular rehabilitation research centre, semnan university of medical sciences, semnan, iran
سمنان بلوار قدس، کلینیک توانبخشی طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

علی محمد رضایی | alimohammad rezaye
assistant professor, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
. استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیده مرضیه حیدریه | seyedeh marzieh heidarieh
msc in psychology, neuromuscular rehabilitation research centre, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

ریحانه نوروزی | reyhaneh noruzi
msc in speech therapy, neuromuscular rehabilitation research centre, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-371&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات