این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۲، صفحات ۳۳۴-۳۳۷
عنوان فارسی
بررسی وابستگی به اینترنت و علائم اختلال بیش فعالی کم توجهی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: باتوجه به پژوهشهای پیشین که نشانگر رابطه بین تکانشگری واعتیاد به اینترنت بوده است، مطالعه حاضر با هدف مقایسه نشانههای اختلال نقص توجه- بیشفعالی بین دانشجویان معتاد و غیر معتاد به اینترنت انجام شده است. مواد و روشها: در مطالعه تحقیقات مقایسهای حاضر 311 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال نقص توجه- بیشفعالی کانرز استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و نرمافزار آماری spss16 استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان دادند که نمرههای دانشجویان معتاد به اینترنت در متغیر نقص توجه- بیشفعالی، بیش از دانشجویان غیر معتاد و در معرض خطر اعتیاد به اینترنت است (001/0= p). استنتاج: نتایج این مطالعه با یافتههای پیشین منطبق بوده و افراد معتاد به اینترنت نسبت به افراد غیر معتاد دارای سطح بالاتری از نشانههای اختلال نقص توجه- بیشفعالی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه- بیش فعالی، اعتیاد به اینترنت، تکانشگری
عنوان انگلیسی
Interment Addiction and Symptoms of Attention-deficit Hyperactivity Disorder in University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Previous researches indicated a relationship between impulsivity and Internet addiction. This study was conducted to compere the symptoms of attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD) in Internet addicted and non-addicted university students. Materials and methods: This comparatevi study was performed in 311 individuals who were selected by convenience sampling. Data was collected using the Young’s Internet addiction test and Conners' Adult ADHD Rating Scales (CAARS). Data was analysed applying ANOVA in SPSS V.16. Results: The results showed higher scores of ADHD in Internet-addict students compared with students not addicted to Internet (P=0.001). Conclusion: Current results are consistent with previous findings proving that individuals addicted to Internet have more ADHD symptoms than those not addicted to Internet.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاروق وطنی | farough vatani
ma in clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tabriz, tabriz, iran
تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
پگاه آزادی منش | pegah azadimanesh
ma in general psychology, faculty of literature and humanities, university of guilan, guilan, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
حمید پورشریفی | hamid poursharifi
associate professor, department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tabriz, tabriz, iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
میعاد عصفوری | miad osfoori
ma in clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tabriz, tabriz, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-372&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات