این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۱، شماره ۱ (پیاپی ۸۱)، صفحات ۲۵-۵۴
عنوان فارسی
بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی _ اجتماعی بندورا است. روش / رویکرد: این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل میدهند. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و تعداد 260 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن با 876/. تأیید گردید. یافتهها: بیش از60% دانشآموزان اعتقاد داشتند افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانشآموزان اعتقاد داشتند با مطالعه و کتابخوانی نمیتوان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعۀ غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانشآموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد 5/83 درصد در طول شبانهروز اصلاً کتاب غیردرسی نمیخوانند. همچنین یافتهها گویای این است که دانشآموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی بهویژه شبکههای اجتماعی را به چاپی ترجیح میدهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانشآموزان نیز نشان میدهد آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگو میگیرند و بیشترین الگوی مورد توجه آنان ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهدۀ رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقهمندی به مطالعه در بین دانشآموزان دارد. مشاهدۀ رفتار مطالعۀ دیگران 46% واریانس متغیر علاقهمندی به مطالعه و همچنین 42% واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانشآموزان تبیین میکند. نتیجهگیری: چنانکه افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری میکنند، رفتار مطالعه افراد نیز میتواند از مشاهده رفتار دیگران تأثیر بپذیرد و این موضوع میتواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تأثیر بگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن بهزادی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
حسن محمودی |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_49751_2e8f807dcccbbc348f224c5957820331.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-601698.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات